Brev
Fortnite
Hej
jeg er en dreng på 12 år. Alle drenge i min klasse spiller Fortnite og jeg er den værste til Fortnite i min klasse. Drengene i min klasse var mine venner indtil de fandt ud af jeg var dårlig til Fortnite. Jeg brugte 1000 kroner for at se lige så sej ud som dem så jeg kunne være lige så gode som dem men de ting hjalp ikke noget med at blive bedre .Jeg er stoppet med fortnite pga. Mobning af mine gamle venner. De gider ikke være venner med mig mere. De er så optaget af Fortnite.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Jeg synes faktisk, det lyder lidt træls, hvis de, der er dygtige, bruger deres krudt på at mobbe de, der ikke er helt så dygtige til spillet, endnu. Det er bare ikke ok!
Nogle gange kommer vi til at sige ting til hinanden, som er virkeligt sårende – uden at vi tænker på det i situationen fordi det er blevet til en dårlig vane. Det kan især komme frem, når vi er under pres. Dét kan ske i spil og det kan ske i sport. Det betyder ikke, at det er i orden. Men, jeg tænker på, om drengene i din klasse er helt klar over, hvad dét, de siger, betyder for dig. Spørgsmålet er, om de ville tale sådan til dig, hvis de vidste det. Jeg tænker også, at det ville godt, at din lærer ved, hvad der foregår mellem jer drenge. Det kan være rigtig hårdt at blive holdt udenfor, og der er brug for hjælp til, at du har det godt.
Jeg tænker, det gælder i al sport og spil, at der er forskel på, hvor gode vi er. Meget er en træningssag. Men, det spiller også ind, at vi er forskellige og at vi er gode til forskellige ting. Det er ikke sikkert, at drengene i din klasse tænker sådan om det, endnu. Men de vil blive klar over det med tiden, efterhånden som I bliver ældre.
Måske er der andre drenge, der oplever det samme, som du oplever lige nu.  Måske er der nogle andre drenge på din skole, som heller ikke spiller Fortnite, som du bare ikke har lagt mærke til, endnu. Måske laver de nogle andre ting, som også dur for dig, når du får øje på dem. Det kan være, du kan finde andre drenge at være venner med end de, som går i din klasse.
Hvis du virkeligt gerne vil være god til Fortnite, kan du øve dig. Du kan vælge at øve dig med nogle andre end med drengene fra din klasse.
Måske er der nogle drenge, der kan det samme som dig. Så kan I måske spille sammen.
Hvis du gerne vil øve dig med nogle, du ikke kender, er det måske en god idé, at du taler med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at finde ud af hvem, det er okay at spille med og om der måske er nogen, du ikke skal spille med.
Måske er der en klub med e-sport, hvor du bor, hvor børnene spiller Fortnite, og hvor du kan komme og spille. Dét kan du måske undersøge. Måske kan dine forældre hjælpe dig.
Hvis du gerne vil være sammen med drengene i klassen, kan du måske interessere dig for, hvordan det går dem og følge lidt med i, hvordan de spiller og spørge dem om fif og tricks. Måske vil de gerne vise frem, hvordan de er blevet gode til spillet.
Du kan vælge at tale med dine forældre om, at du har brug for at finde nye venner. Måske kan I finde frem til, at du skal gå til noget i din fritid. Hér møder du andre drenge og piger og I kan lave andre ting end at spille Fortnite.
Jeg vil gerne opnå, at du får øje på de ting, som du er god til. Når du får øje på dem, kan du måske bedre klare at være i klassen med drengene dér og de vil måske få øje på, at du får selvtillid af at være god til nogle andre ting.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.  Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med at gøre de ting, der dur for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen