Yngre, men højere..?

Hej BørnTelefonen.

Jeg står lidt i en frustrerende situation.

Startede på efterskole sidste år og havde lidt kig på en af fyrene her på skolen.

Han er ældre og lavere end mig, så forsøgte lidt at glemme det, men her er vi, næsten 9 måneder senere sammen og glade, 4 måneder inde i forholdet.

Men..! Han er ca. 168 og jeg er ca. 173 cm, hvilket går mig utrolig meget på.

Har snakket med ham om det og han indrømmer selv at det irriterer ham at skulle stå på tær, plus jeg selv syntes det er virkelig akavet og lidt pinligt i offentligheden.

Har i forvejen dårlig ryg og er svajrygget, så det hjælper bestemt ikke at jeg skyder maven endnu længere frem for at tage bare et par milimeter af højden, samt jeg aldrig går i høje sko… Ikke engang kondisko med lidt høj hæl, hvilket lægen ellers har rådet mig til, for at give støtte.

Det generer mig dagligt og folk kommenterer virkelig på det…

Elsker ham mere end noget andet og ville for alt i verden ikke skilles, men højden er der hele tiden som en sort sky…

Har sågar kigget efter medicin der kunne hjælpe på højden, for jeg har altid hadet det, men jeg er, ifølge min læge, færdig med at vokse, så medicin ville ikke hjælpe overhovedet…

Har i nogle forslag?

Syntes det er SÅ akavet når folk nævner det og det er noget jeg flere gange dagligt tænker over.

Skal lige siges at han er 19 og vokser derfor ikke mere, hvilket er virkelig ærgerligt.

Mvh. Xx

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år.

Hvor er det dejligt, at du har mødt en sød fyr. Jeg kan høre, at højden betyder så meget, at du er i tvivl om du skal være sammen med ham, selvom du elsker ham mere end noget andet.

Jeg ved fra andre unge, at det er noget flere bekymrer sig om. Er det okay, at man er højere eller lavere end sin kæreste? Det lyder som om, at du tænker meget over, hvordan andre ser jer som par? Det er naturligt, at man tænker over det. Mange af de "perfekte par" man ser i film, på billeder og i serier, ser også sådan ud - en høj mand og en lavere kvinde. Det kan påvirke én og gøre, at man ser det som det perfekte. Selvom der faktisk findes mange, også kendte stjerne-par, hvor manden er lavere en kvinden.

Men det vigtigste i kærlighed, er jo hvordan man har det med hinanden. Ligesom man siger "kærlighed han ingen alder", kan man måske også sige "kærlighed har ingen højde".

Måske fylder det ekstra meget, fordi at andre også kommenterer på det, hvilket jo egentlig ikke er okay. Det kan gøre én meget i tvivl og utryg. Jeg tænker, at det er vigtigt, at de der kommenterer, får af vide at det ikke er rart og at de skal stoppe. Ville du, din kæreste, eller en ven måske kunne sige det?

Jeg får også en fornemmelse af, at du måske i forvejen tænker meget over din højde. Er det rigtigt? At det måske ikke kun, har noget med din kæreste at gøre. Har du mon talt med nogen om det? Måske din læge? Højden er jo nok ikke noget, man kan gøre så meget ved, som du også skriver. Men man kan øve sig i, at få det til at fylde mindre. Måske ved at fokusere på nogle andre ting, som du kan lide ved dig selv.

Jeg tror, at du skal tænke lidt over, hvordan du ellers har det med din kæreste. Hvis du gerne vil blive ved med at være sammen med ham, på grund af alle de ting der er gode, så gælder det om, at øve sig i at få højden til at fylde mindre. Hvis det handler om, at du gerne vil noget andet end at være kæreste med ham, så er det jo også okay. Så skal du tale med ham om det.

Under alle omstændigheder, så tænker jeg, at du skal tale med nogen om, hvor meget højden fylder for dig og at du gerne vil øve dig i, at få tankerne til at fylde mindre (hvis det er sådan du har det). Måske kan du tale med din læge, måske en god lærer på efterskolen, eller en god veninde?

Jeg håber, at du har fået lidt bedre overblik, over de tanker du havde.

De bedste hilsner, BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.