At give finger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Det ærgrer mig sådan, at du ikke har fået svar noget før. Der kan være sket så meget på 11 dage og måske du står et helt andet sted nu end for to uger siden.

Jeg får sådan lyst til at sige til dig, at din evne til at stoppe op og mærke efter er helt særlig. På den ene side er du forelsket i drengen og har lyst til at gøre ham glad. På den anden side føles det stort, at han skal give dig finger.

Jeg kan godt forstå, at det må være en rigtig svær situation. Jeg mærker tydeligt, at det med finger er en stor ting for dig og derfor kan jeg også godt forstå, at du har brug for at vide mere om det, men måske også at du kan stole på ham.

Du skriver, at du er bange for at han synes du er ulækker eller vil sammenligne dig med sin ex. Rigtig mange børn og unge skriver til os med præcis de samme tanker om at få finger og være seksuelt sammen med andre. Rigtig mange frygter, at der er noget i vejen eller at de måske ikke kan finde ud af det. Måske det også er sådan du har det?

Husk på, at alle har nerver inden første gang. Det med at få finger er ikke noget man bare kan, det er noget man bliver god til med træning og tryghed.

Vi har en temaside omkring sex og seksualitet, som du kan tage et kig på.

Lyt til dig selv!

Du skriver også, at du er bange for at han måske vil fortælle det til alle I kender. Det skal han selvfølgelig ikke! Det I gør er mellem jer og skal ikke deles med andre, hvis du ikke har lyst til det.

Oveni giver han også mange forskellige signaler, som må være rigtig forvirrende. Du virker til at være rigtig stærk og sej, når du deler dine tanker med ham. Men jeg lægger mærke til, at han ikke vil love dig noget. Det har han også ret til, men jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig.

Det lyder som om, at du måske godt kan gå med til at han giver dig finger, hvis I så er kærester eller har noget bagefter. Måske du tænker, at det hele vil løse sig, hvis du giver ham lov til at give dig finger.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig om I vil få noget eller blive kærester, hvis I gør det. Men jeg vil fortælle dig, at du ikke er den første, der har stået i denne slags dilemma.

Når man er forelsket, kan man ofte komme i tvivl om, hvad man har lyst til og nogle gange kan man også komme til at overskride sin egen grænse, fordi man tror det vil få én tættere på det forhold man gerne vil have.

Du ved det måske godt, men i Danmark er det sådan, at det er ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år, hvis man selv er over. Loven er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel udnyttelse fra personer, der er ældre end barnet eller den unge selv.

Det betyder faktisk, at han vil kunne blive straffet, hvis I er sammen og du får finger. Særligt, hvis det er noget du har følt dig presset til.

Hvis der er tale om to, der er næsten lige gamle, og hvor begge har lyst, er det dog usandsynligt, at I bliver straffet for det. Derfor siger jeg det heller ikke for at skræmme dig, men for at vise dig, at det er meget vigtigt, at du lytter til dig selv og dine egne grænser.

Du gør dig så mange gode tanker allerede, men jeg mærker også, at du bliver bekymret for, at I vil glide helt fra hinanden snart. Det kan måske godt give dig en følelse af, at du må tage en hurtig beslutning. Men husk på, at det er dit valg og hvis du ikke er klar, så er det helt ok at have brug for mere tid!

Det kan måske også hjælpe dig at tænke lidt over, hvilket forhold du ønsker. Ønsker du et forhold, hvor der er plads til hinanden og de grænser I har, så er det måske også okay, hvis du beder ham om at vente.

Det kan også være, at der er sket en masse nyt siden sidst og I har været sammen. Eller måske I har talt mere om det. Lige meget hvad, så håber jeg på, at du med mit svar kan se, at du gerne må lytte til dig selv og dine egne grænser. Det er vigtigt, at du ser, at der også skal være plads til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.