Brev
X-kærester, min skyld?
Kære børnetelefon.
Jeg er en pige på 17 år som har lidt problemer. Hver gang ekskæresten og jeg havde problemer, kalde han mig grimme ting som fx. Luder og skank.
Jeg sagde til ham så mange gange at jeg ikke ville være sammen med en der snakkede så grimt til mig, og til sidst mente jeg det.
Jeg søgte derfor råd hos min bedste ven og han sagde: du skal bare slå op med ham, så kommer han tilbage efter han har set sine fejl. Men nu står jeg her 3 uger efter jeg slog op med ham, og han er ikke kommet tilbage, jeg har skrevet med ham en del gange siden, men han siger bare at det er min egen skyld han ikke kommer tilbage.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for jeg kan virkelig godt lide ham, og han er ikke ligefrem nem at snakke om hans følelser med. Håber i kan hjælpe mig lidt.
Xo Xo
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for brevet. Jeg har fuld forståelse for dit problem. Det, du gerne ville opnå ved at gøre det forbi med din kæreste, var jo bare at få ham til at indse, at han skal tale ordentligt. Jeg tænker faktisk, det var et rigtig godt råd, din ven gav dig, hvis ellers din kæreste havde taget det til efterretning, undskyldt, og lovet at tale ordentligt til dig fremover.
Det var jo desværre ikke tilfældet, til gengæld tror jeg, han er blevet fornærmet og derfor ikke vil indrømme, at han gør noget forkert. Selv om man er uvenner, og bølgerne går lidt højt, er det stadig bare ikke i orden at kalde hinanden for nedladende og sårende ting.
Jeg synes, du har gjort det eneste rigtige ved at gøre det forbi. Når ikke han, på dine gentagne opfordringer, vil ændre sin adfærd, kan det godt blive hårdt for dig at være i et forhold med ham... Men det ændrer jo ikke, på det faktum, at du stadig holder meget af ham og gerne vil have ham tilbage (i en mere velopdragen udgave).
Holder han stadig af dig, er jeg ret sikker på, han nok skal komme tilbage. Men er han, som jeg kunne frygte, en lidt egoistisk person, som ikke vil laves om, har han måske besluttet, at det er endeligt forbi...
Mit råd til dig er derfor: at vil han ændre sig og komme tilbage af sig selv, fordi han ikke kan undvære dig, ja så er han værd at vente på. Men hører du ikke fra ham, så forsøg at glemme ham, og husk på, at du gjorde det eneste rigtige ved ikke at acceptere, at en fyr behandler dig nedværdigende.
Venlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.