Brev
Lide min bedste veninde
Hej jeg er en 15 årig pige, går i 9 klasse.
Jeg er inden for 1 år blevet rigtig gode veninder, men en der går i min klasse. Jeg er inden for den sidste måned begyndt at kunne lide hende. Men jeg er bange for at hvis jeg siger noget, at det så ødelægger det hele og at vi ikke kommer til at snakke sammen mere. Hun er den person der betyder Aller mest for mig i denne verden og jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden hende.
Jeg er os rigtig bange for at fortælle mine forældre at jeg (måske) er biseksuel og om de vil blive skuffet over mig. Og jeg ved hellere ikke hvordan jeg skal sige det.
Jeg ved dog hellere ikke om min forelskelse i hende kun handler om at vi er meget tætte og at hun betyder meget for mig.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre her, kan i hjælpe mig ?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skrev, for jeg kan læse, at du har behov for nogle at dele dine tanker med. Og jeg synes det er så modigt, at du deler dem med mig!
Først og fremmest lyder det rigtig dejligt at have så tæt en veninde, som du beskriver. At hun er den person, der betyder allermest for dig og du ikke ved, hvad du skulle gøre uden hende. Jeg forestiller mig, at hun må bringe mange rigtig varme følelser frem i dig – så hvor er det godt, du har mødt hende!
Når det er sagt, kan man med så dybe følelser også komme til at føle sig sårbar, fordi den anden bliver så vigtig for en. Sådan kan man have det med alle slags relationer (venskaber, kærlighed, med søskende/forældre osv.). Det er helt naturligt at opleve at have det sådan, selvom det kan føles enormt svært at være i!
Og det lyder til, at det er det, der lige nu gør det svært. At dine følelser for hende er så dybe og skønne og samtidig så sårbare, at du er bange for at ødelægge det mellem jer og miste hende. Mon det er rigtigt forstået?
Derfor kan jeg også godt følge din tvivl om, hvorvidt du er forelsket i hende eller om I bare er meget tætte og hun betyder meget for dig, som en veninde. Det er kun noget, du selv kan mærke – og nogle gange kan det måske endda være svært at mærke.
Du spørger til, hvad du kan gøre, så jeg vil komme med nogle forslag.
Så længe tvivlen stadig er der, tænker jeg, det er en spændende opdagelse at gå på. Og måske du med tiden vil blive mere afklaret om, de følelser du har for hende er venskabelige eller kærlige. Og måske en del af opdagelsen også kan gå på at forhøre hende om, hvordan hun mon har det.
Du kan fx fortælle hende, hvor glad du er for jeres venskab. Og måske du kan åbne en samtale om forelskelse, hvor I kan snakke om, hvad I hver især er til. Nogle gange kan det give en lidt afklaring faktisk at have sådan nogle snakke (uden måske at indrømme sine egne følelser). Det kan både give en afklaring af, at I er forelsket i hinanden, eller at I bare er tætte veninder.
Hvis du bliver mere afklaret om, at du er forelsket i hende, så kan næste skridt måske være en overvejelse af, hvordan du får fortalt hende det – og hvor direkte du har mod på at være.
Måske du har lyst til at sige helt åbent en dag i er selv, at du er forelsket i hende. Måske du har mere lyst til at lave små hints om det og håbe, at “hun bider på krogen”. Du skal vælge den måde, der føles mest rigtig for dig.
Det er helt almindeligt, at man i sin ungdom begynder at udforske sin seksualitet – forelskelse, følelser, lyster og behov. Og faktisk er det også helt almindeligt, at blive forelsket i personligheder frem for køn – altså at man falder for en bestemt person uanset, om det er en pige eller dreng. Mon den tanke kan hjælpe dig til at finde ro?
Derfor er det måske ikke noget, du som sådan behøver fortælle dine forældre, hvis ikke du har lyst til det. Du kan sagtens holde din seksuelle udforskning for dig selv, og endda behøver man ikke passe i en kategori som fx biseksuel, hvis ikke man har lyst til det. Mon det er rart at høre?
Hvis du omvendt får lyst til at fortælle dem om, hvordan du har det, kan du fx sige: “jeg er blevet forelsket i xx, men det er svært, for vi er jo så tætte veninder og jeg er bange for at ødelægge det mellem os og miste hende.” På den måde kan du indvie dem i de svære følelser forelskelse også kan medbringe og fokusset kan være på, at du har brug for deres støtte frem for at skulle fortælle dem, at du også er til piger. Hvad mon du tænker om den ide?
Du har ret til helt selv at bestemme, hvem og hvad du er til. Det er ikke noget, dine forældre kan bestemme over dig. Derfor håber jeg også, at du vil opleve, at de ikke bliver skuffet over dig, men tværtimod støtter dig i dine valg. Og mon ikke dine forældre også engang har oplevet, at kærligheden ikke altid er nem?
Jeg tænker derfor, at du må mærke efter indeni dig selv, hvad dine følelser handler om. Hvis ikke det er tydeligt for dig, så kan tiden måske hjælpe med lidt afklaring. Jeg håber og tror på, at I forbliver tætte, uanset om I er forelsket i hinanden eller ej. Og jeg ønsker dig alt held og lykke med udforskningen af det!
Knus BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.