Brev
Elsker veninde
Jeg er bisexuel men kan bedst lige piger
Jeg finder en af mine veninder attraktiv men jeg ved ikke om det kommer til at ødelægge eller ændre vores venskab vis hun siger nej
Jeg har ikke lyst til at sige det af denne grund
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17-årige pige,
Jeg er rigtig glad for, at du skriver til os her på BørneTelfonen, og jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål så godt, jeg kan.
Attraktiv
Du skriver, at du finder en af dine veninder attraktiv, hvor lyder det bare dejligt .
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at skulle fortælle din veninde, at du godt kan lide hende som mere end en ven.
Som du selv er inde på, så er der meget på spil – for hvad nu, hvis din veninde ikke er interesseret i mere end jeres venskab? Vil jeres forhold så kunne fortsætte på samme måde som før? Eller vil venskabet blive akavet?
Da venskabet betyder meget for dig, er det klart, at det føles som et stort sats at afsløre dine følelser.
Der er mange unge på din alder, som har det på præcis samme måde. De ved ikke, hvordan de skal få det sagt, fordi de er bange for at miste et godt og værdifuldt venskab.
Du kan måske tage små skridt af gangen og føle dig frem
Måske kan du prøve at sende små signaler til hende, som hun kan gengælde, hvis hun har det på samme måde som dig.
Hvis du kan mærke, at hun taler tilbage til dig på samme måde, når du afslører lidt af dine følelser for hende, så kan du måske tage et næste lille skridt.
Det bliver  ikke så risikabelt – for når du ‘føler’ dig lidt frem og tager små skridt. Det kan virke bedre, at føle sig frem – end at lægge alle sine følelser frem en gang for alle.
Når du tager små skridt, kan du stoppe op, hvis du kan mærke, at følelserne ikke bliver gengældt på samme måde.
Du kan nå at stoppe op – inden at det går ud over venskabet.
Jeg ved, at denne fremgangsmåde har været brugbar for nogen – måske har du mod på at prøve denne ‘strategi’ af.
Jeg hepper på dig
Jeg ved jo ret lidt om dig og din veninde. Måske har jeg brug for lidt flere oplysninger for at kunne hjælpe dig, som du har brug for.  Hvis du har lyst til at fortælle mere og få flere ideer, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf 116111.
De bedste hilsner BørneTelefonen