Brev
Vildt forelsket!
Hej BB!
Jeg er 12 år, og går i femte klasse, jeg er vildt forelsket i en dreng fra sjette.
På et tidspunkt på instegram havde jeg like’t alle hans billeder, og han havde lagt et billede op hvor han skrev: Ved ik hvem du er, men tak!
Så lagde jeg et billede ud, hvor jeg tagget ham i en firkant hvor der stod: En jeg gerne vil lære bedre at kende. Og så skrev han til mit billede: Hvorfor er jeg på?
Og nu mener han at jeg spammer ham og storker ham.
Jeg har lige fået at vide at han har fået en kæreste, som går på en anden skole. Jeg blev dybt ulykkelig, jeg var lige ved at tude. Jeg kan stadig ikke kigge på ham uden at blive ked af det, og jeg er også lige ved at tude hele tiden.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen M…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft overskud til at skrive. Jeg kan godt læse og forstå, det er svært for dig lige nu, når du føler som du gør over for en, som du er meget forelsket i.
Jeg tænker, at du har haft et flot mod ved at prøve at få kontakt med ham, og sådan chancer skal man nogle gang tage for at finde ud af, om ens følelse er gengældt. Desværre var den, det ikke denne gang. Men sejt du forsøgte og godt, at du så stopper med at kontakte ham - på den måde viser du ham, at du respekterer hans følelser for dig.
At være forelsket kan være rigtig dejligt, men ligeså dejligt det kan være, lige så ondt kan det gøre, specielt når ens følelser ikke bliver gengældt. Og jeg tænker, at det er det, som du oplever. Den følelse, du har, er helt normal, og du deler den med mange unge, som er forelsket i én, de ikke kan få.
Du spørger, hvad du skal gøre? Kunne du meget kort skrive til ham, at du ikke var ude på at stalke ham, og at du er ked af, at han forstod det på den måde. Det ved jeg godt ikke fjerner din følelse for ham, men så har du afsluttet jeres skriveri på en god måde.
Måske vil det hjælpe dig ikke at kigge på fotos af ham i en periode, selvom jeg godt ved, at det kan være svært. Du kunne lave en aftale med dig selv om, at når du får lyst til at kigge på ham, så skal du gøre noget godt for dig selv. F.eks. lave en kop te, sms'e til en god veninde, se en film, læse i en sjov bog eller noget andet, du godt kan lide. Måske kunne det også være en hjælp for dig i en periode at lave aftaler med venner og veninder om at være sammen efter skole. Så der sker noget sjovt sammen med dem.
Jeg ville ønske, der var en magisk sætning, jeg kunne skrive til dig, og så gik det hele væk, men sådan en sætning findes desværre ikke. Måske kunne det hjælpe dig at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. De er vant til at snakke med unge som dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen