Brev
Vild med en veninde
Hej
Havde noget med min bedste veninde for et par måneder siden, men så fortalte jeg hende at jeg synes vi bare skulle være venner da jeg var i tvivl om hvad jeg følte (for ikke at forvirre og/eller såre hende).
Nu er situationen den at jeg er vild med hende og jeg aner ikke om det er gengældt, men jeg vil gerne tage vores venskab et step up – Dog er jeg bare for bange til at fortælle hende hvad jeg føler for jeg vil hverken have at vores venskab bliver forværret, og så er jeg bange for at blive afvist.
Så jaaa, jeg er lidt af en kylling
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19 årige
Mange tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt se, det ikke er nemt for dig, du først nu har opdaget, du er vild med din veninde. Du havde tilsyneladende brug for tid til at mærke dig selv. Og som du skriver i dit brev, ønskede du heller ikke at såre eller forvirre hende. Du virker som en meget betænksom og hensynsfuld ven. Jeg synes, din veninde er meget heldig, at du er hendes ven.
Som jeg læser dit brev, er det indenfor den sidste tid, at du har mærket, at I følelsesmæssigt er kommet tættere på hinanden. Du kan nu gengælde de varme følelser, din bedste veninde for et par måneder siden også havde for dig. Det virker som om, din veninde fortsat er vældig glad for dig. Jeg tænker det, fordi din veninde valgte at forblive gode venner med dig, også efter du fortalte hende, du ikke kunne gengælde hendes forelske, og ikke skulle være kærester.
Følelser er en sær størrelse. Det kunne tyde på, at dine følelser skulle må have lidt længere tid  end din venindes for at vokse sig større og blive udviklet til forelskelse? Derfor tænker jeg, der en en god chance for, din veninde måske fortsat er romantisk interesseret i dig? Gad vide, hvad du mener om det?
Jeg forstår godt, du er bange for at blive afvist. Det er altid en risiko, man løber, når man kaster sig ud i en tæt relation med et anden menneske. Men jeg har en rigtig god fornemmelse af jer to, fordi I kender hinanden så godt. Jeg vil derfor råde dig til at vove pelsen og få afklaret med din veninde, hvordan jeres følelser er for hinanden.
Måske tænker du, det er et dumt forslag, fordi du risikerer, de varme følelser ikke er gengældt. Men I har jo prøvet det før, bare omvendt, og jeres venskab holdt til det, så hvorfor ikke tage chancen nu? Kan det måske alligevel være en tanke værd?  I kan måske mødes, gå en tur og få talt om jeres følelser. Jeg tænker, at det vil kunne hjælpe jer begge, så I undgår at lege med hinandens følelser.
Jeg ved, at mange unge ligesom dig er nye i forhold til sex og forhold.  Man kan måske betragte kærlighed som en gave fra et menneske til et andet. Du kender jo godt din bedste veninde og ved en del til, hvad hun indeholder.
Dit brev viser også, du både er modig og seriøs omkring jeres forhold – så jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med venskabet og kærligheden til din bedste veninde.
Du er også meget velkommen til at skrive, chatte eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen