Brev
Vil være gravid
jeg er 15 og jeg vil gerne have et barn
Har en kærste vi har snart vært sammen i 9 måneder
Er det nomalt ?
Men tør ikke og snakke med mine forælder om det hvad skal jeg gøre
Men min kærste vil ikke have et barn men jeg vil virklig gerne
Ved også godt det er fortidig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev.
Det er helt normalt, at man går og drømmer om den dag, man skal have børn. Man går måske og finder ud af, hvor mange man gerne vil have, hvad de skal hedde, hvordan ens hus skal se ud og hvordan man gerne vil være som mor/forældre.
Man drømmer nok især om disse ting, hvis man har en kæreste, man er superforelsket i og ved, at ham vil man bare gerne være sammen med resten af livet.
Den slags drømme er fantastiske, og det knytter jer tæt sammen at have disse fælles drømme.
Men som du selv nævner, så er det meget tidligt at tænke at få børn. Din krop er ikke færdig med at udvikle sig, og du er heller ikke færdig med at være barn/ung endnu, Et lille barn er et stort ansvar og mange ting man hele tiden skal være opmærksom på.
Du befinder dig i overgangen mellem barn og ung, og det er en periode, der kræver, at man bruger alt sit overskud til at lære sig selv og sine grænser at kende, til at lære verden og samfundet at kende, til at lære at stå på egne ben og til at lære at være i et parforhold.
Når man beslutter sig for at få et barn, så skal man være færdig med at være teenager, og man skal være klar til at blive forælder. Man skal være klar til at leve et liv, hvor man ikke bare kan gå til fester i weekenden eller på café med veninderne. Man skal indstille sig på, at man ikke bare kan gå på shopping eller tage i svømmehallen eller andet i det første lange stykke tid, for barnet har brug for, at man er sammen med det hele tiden.
Alt forandrer sig, når man får børn, og det skal man være indforstået med. Og måske skal du på gymnasiet og efterfølgende have en uddannelse. Det kan være meget svært at gennemføre en uddannelse, når man har et lille barn, for man får sjældent tid til at de ting, man gerne selv vil og har brug for, fordi barnet kræver ens fulde opmærksomhed.
Noget andet, der også er rigtig vigtigt både for mor og barn, er, at faderen er indstillet på at få barn.
Det lyder rigtig dejligt, at du og din kæreste har været sammen så længe, og jeg synes, at I skal nyde hinanden fuldt ud, samtidig med at I passer jeres skole og får jer en form for uddannelse, inden I tænker på at få børn.
Hvis I stadigvæk er sammen, på det tidspunkt - når alt dette er overstået, så tror jeg, at I bliver nogle fantastiske forældre. For så kender I hinanden ud og ind, og det er vigtigt at gøre, inden man får barn.
Det er også en god idé, hvis man har boet sammen mindst et år, inden man beslutter sig for at få børn sammen, for det tager lang tid at blive 100 % fortrolige med hinandens væremåder og vaner. Det er sådan noget, man lærer, når man bor sammen.
Hvis du gerne vil tale med dine forældre om det, uden at det bliver pinligt, så kan du fx starte med at spørge lidt ind til, hvordan du var, da du var helt lille, og hvordan deres liv ændrede sig. Hvordan det var for dem, at få deres første barn. På den måde bliver det en naturlig snak.
Jeg håber, at du kan bruge mine ord til noget.
Jeg vil i hvert fald ønske dig held og lykke fremover med både skole, uddannelse, kæreste og en fremtid med børn og familie. Det er jeg sikker på, at du nok skal nå altsammen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen