Vil gerne men kan ikke få mig selv til det

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære H.

Din bekymring om, hvorvidt du er for ung og hvad dine forældre ville tænke, hvis du havde sex med din kæreste, er helt normale tanker, når man som dig er midt i teenagealderen. Det er meget normalt, at du er i tvivl, om det er en god idé. At have sex sammen er for nogle unge en meget stor ting, og man kan ikke ændre på det, hvis man først har gjort det. Derfor er det flot, at du mærker efter indeni og passer på dine grænser. Stort skulderklap til dig!

Jeg bliver nysgerrig på, om du har delt dine tanker og bekymringer med din kæreste? Mon han har samme tanker? Måske ville det hjælpe dig til at finde ud af, hvad du har mest lyst til, hvis du delte det med ham.

Dine forældre ved godt, at du kommet i en alder, hvor sex så småt bliver interessant. De har selv været i din alder, og de har måske også prøvet at have samme tanker som dig. Jeg har talt med andre unge, der ikke har fortalt deres forældre, at de har prøvet at have sex. Mange forældre kan godt selv regne det ud, når deres børn får en fast kæreste i teenageårene. Hvis forældre er bekymrede, handler det nok for det meste om, at de er bange for, om man har følt dig presset til at gøre det eller om man har brugt kondom. Forældre vil gerne passe på deres børn og skåne dem for ubehageligheder.

Om du er for ung eller ej, er noget, du selv skal mærke efter. Hvad har du mest lyst til? På den ene side fortæller du, at du har lyst, at du har den sødeste kæreste i verden, og at I har været sammen længe. Du har prøvet at få finger og give ham et handjob. Det lyder som om, at du er tryg ved din kæreste, og det er meget vigtigt, når man skal have sex for første gang. På den anden side, kan du ikke få dig selv til det. Er det måske fordi, du tænker over, hvad dine forældre eller andre ville tænke, hvis de vidste det? Måske behøver de slet ikke at vide det?

Jeg håber, at du gør det, der føles rigtigt for dig. Hvis det ender med, at I har sex, så husk at bruge kondom.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?