Brev
Vi vil gerne… men ved ikke helt…
Jeg har en rigtig sød kæreste og vi har givet hinanden oralsex.
Det var mega dejligt.
Vi har ligget nøgne sammen mange gange.
Vi har også rørt meget ved hinaden imens vi er nøgne.
Jeg har rørt ved hans tissemand og han har rørt ved min tissekone.
Vi har snakket om at vi gerne vil have sex men vi føler ikke rigtig vi er klar.
Vores spøgesmål er: hvordan ved man om man er klar.
Ps. Vi har været sammen i 2 år.
Dreng og pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige.
Hvor er det dejligt at høre, at du har en sød kæreste, og at I har det godt sammen! Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at vide, om man er klar.
Det er meget forskelligt, hvornår man er klar til at have sex. Nogle er det som 15-årige, og andre er det måske først, når de er 20 år - eller måske senere end det. Det vigtigste er, at man mærker efter, om man har lyst, og ikke gør det, fordi man føler sig presset til det.
Alligevel kan det være svært at vide, om man er klar, fordi man ved jo ikke helt, hvad man går ind til. Har I mon snakket om, hvorfor I ikke føler jer klar? Når I kender grunden (hvis der altså er en), så er det måske nemmere at vide, hvornår man så er klar?
Jeg tænker også, at det er godt at snakke med hinanden om, hvilke forvetninger I har til sex, og måske også hvilke bekymringer I har? Så føles den første gang måske mere tryg, og så kan I også bedre passe på hinanden. I kan læse mere om overvejelser om den første gang her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/skal-skal-ikke.aspx og om den første gang, man har sex her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx.
Husk også at I ikke har travlt, så der er ingen grund til forhaste noget. Hvis I lige nu har det dejligt nok med oralsex og ved at røre ved hinanden, så bare nyd det, og så på et tidspunkt vil I nok have lyst til at prøve mere.
Jeg håber, at mit svar gav lidt klarhed. Hvis ikke så er du velkommen til at ringe ind til os på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen