Brev
vi skændes hele tiden
Hej jeg er en pige på 18 år og har en kæreste som jeg elsker mere end jeg trækker vejret. Lige nu er vi på pause fordi min kæreste har sorget mig rigtig meget, men jeg længes stadig efter ham. Jeg fandt ud af at han havde et væddemål med en anden om hvem der kunne komme i seng med mig først. Jeg føler jeg har været så dum, men han sagde at han ikke mente det og ringer hele tiden til mig. Man kan tydeligt mærke at han er ked af det og stadig elsker mig, jeg ved bare ikke om jeg kan stole på ham længere…
xoxo, pigen på 18 år
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Først, hvor er det godt du skriver herind og beder om råd, nu hvor du er i en situation, hvor modsatrettede følelser plager dig.
Det må være pinefuldt, både at være så forelsket, at det føles som at elske mere end du trækker vejret. Og samtidig være så vred og føle dig forrådt, af den samme person, som du længes efter.
Det kan være rigtig svært at være midt i en stor forelskelse, for så at opdage, at udgangspunktet for at være sammen, var noget andet end du troede. Jeg fornemmer, at det sådan du har det?
Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan I har mødt hinanden, men måske er du blevet scoret af din kæreste og har følt at det har han gjort, fordi han var vild med dig og gerne ville være sammen. Ikke pga. et væddemål med sin ven om, hvem der kunne komme i seng med dig. Lyder det rigtigt?
Du lyder som en pige, der kender dit værd og mærker dine følelser tydeligt, det er rigtig godt.
Jeg kan godt forstå du er vred og såret. Og jeg kan også godt forstå, du bliver i tvivl om, om du kan stole på din kæreste igen.
Først og fremmest har du ret til, at føle alt hvad du føler. Du har ikke været dum, når du er faldet for en dreng og fået lyst til at være sammen med ham. Du er blevet forelsket og det er der mange dejlige, men også sårbare følelser i.
I dit brev skriver du, at du tydeligt mærker at han elsker dig og er ked af det han har gjort. Han benægter det ikke, og fortæller dig, at det ikke var ment sådan. For mig lyder det til, at du stoler på, at det er sandt, at han elsker dig og længes efter dig, ligesom du længes efter ham.
Du fortæller at du ikke ved, om du kan stole på ham længere. Jeg vil sige til dig, at det kan godt komme til at ske igen, men der kan godt gå lidt tid, hvor du indimellem vil være i tvivl.
Når der har været et tillidsbrud, så skal den tillid opbygges igen, det bliver den, når man længe nok, får en oplevelse af at kunne stole på de mennesker man er sammen med. Så det er et valg du skal tage, om du tør tage “chancen” og fortsætte dit forhold til din kæreste og hen ad vejen finde tilliden til ham igen.
Du kan fortælle ham det direkte, at det er sådan du har det. At du elsker ham og gerne vil være kærester, men at han skal vide at tillid er vigtigt for dig, at det er vigtigt for dig at kunne stole på din kæreste.
Du kan fortælle at du forventer at han fremover er ærlig overfor dig og ikke igen, får dig til at føle dig dum. Du kan fortælle ham, at du lige nu, er vred og såret og fortælle ham hvornår du gerne vil se ham igen.
Hvorfor din kæreste har gjort som han har gjort, kan være svært helt at forstå. Det kan også være svært at få talt ud om det, og det er måske årsagen til at I kommer til at skændes.
Du kan være klar på hvad du vil finde dig i og melde det ud til din kæreste. Han kan så love at være en ærlig og loyal kæreste.
Jeg håber du kan finde inspiration i mit svar og jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen