Brev
Vi har ikke sex
Hej brevkasse
Jeg er en pige, som har en dejlig kæreste, der er to år ældre end mig. Vi har været sammen i noget tid nu, men her på det seneste er det ikke gået særlig godt. Vi har ikke rigtig noget sexliv, da jeg synes det gør alt for ondt (jeg er jomfru), og derfor aldrig har lyst til at have sex.
Han har været meeget tålmodig med mig, og har givet udtryk for, at han ikke vil presse mig overhovedet. Det er jeg selvfølgelig rigtig glad for, men jeg kan mærke på ham, at han rigtig gerne vil, og det kan jeg også sagtens forstå!
Han spørger tit ind til det, men jeg har aldrig rigtig lyst til at snakke om det, fordi jeg synes det er sådan lidt akavet.. Og også fordi jeg føler jeg skuffer ham, når jeg siger jeg ikke har lyst.
Vi har prøvet ca. 7 gange efterhånden, og hver gang er det mislykkedes, fordi det gør alt for ondt på mig.
Grunden til at det gør så ondt, mener han, er fordi jeg ikke har lyst til at få finger af ham. Det har jeg ikke lyst til, fordi jeg synes det er virkelig ulækkert, jeg synes ikke det er dejligt, og jeg synes det er ubehageligt at han kan lugte det på sine fingre bagefter, fordi jeg ikke synes jeg lugter særlig godt dernede..
Det sidste fortæller jeg ham selvfølgelig ikke. Jeg fortæller ham bare, at jeg ikke kan lide det.
Jeg er heller ikke særlig tryg ved ham, når han prøver at komme op i mig, da han ikke gør det langsomt, men meget voldsomt.. Det har jeg prøvet at sige til ham, men vi har ikke rigtig prøvet siden.
Jeg vil egentlig rigtig gerne have, at vores sexliv fungerer, både for min og hans skyld. Jeg er også begyndt at blive bange for, at han begynder at tænke på andre piger, og måske endda kunne finde på at droppe mig, fordi han har brug for at være sammen med en, som han kan have et sexliv med. Det er faktisk et af de største problemer ved det hele, fordi jeg samtidig bliver enormt jaloux, når han snakker og skriver med andre piger, som er flottere end mig..
Jeg har aldrig givet ham et blowjob, eller faktisk aldrig givet et blowjob til nogen før. Jeg vil rigtig gerne! Men jeg er samtidig bange for, at han synes jeg er dårlig til det. Det bekymrer mig ret meget, og han spørger også tit ind til, om jeg synes det er klamt, eller om jeg gerne vil prøve det.
En anden grund til, at jeg ikke tør, er fordi jeg synes det er lidt akavet bare lige pludselig at gå ned på ham og gøre det.. Hvad kan gøre det nemmere? Jeg vil gerne have, at han tror jeg har gjort det før, så han ikke tænker over, at han er den første jeg gør det ved.. Men ved ikke helt om jeg har lyst til at lyve for ham omkring det.
Han er virkelig en god kæreste, og jeg vil gerne gøre ham glad. Derfor skriver jeg til jer omkring det her problem, fordi jeg gerne vil have at det fungerer seksuelt mellem ham og jeg.
Håber virkelig I vil hjælpe mig!
Kærlig hilsen pigen
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Først vil jeg sige til dig, at jeg bliver helt varm i hjertet, når jeg læser dit brev. Det beskriver flot, hvor gode I har været til acceptere hinandens lyst eller ikke lyst til sex.
Du beskriver, at han har været lidt hård ved dig en gang, hvor I forsøgte at have sex. Jeg tror, det er vigtigt, at din kæreste ved, lige præcist hvad det gjorde ved dig. Jeg tænker, at din krop kan huske, at det ikke var en god oplevelse, og så passer den på ved at lukke helt ned i forhold til sex. Derfor er det nok vigtigt, at I går rigtig forsigtigt frem, næste gang I prøver. Og måske skal I aftale, at I ikke behøver at have samleje – men bare kan ligge og kysse og røre ved hinanden, de næste gange I er sammen. Det kan nemlig føre til, at du på et tidspunkt slapper så meget af, at du kan mærke, at du har lyst til, at han trænger ind i dig. Eller du får måske lyst til at prøve at give ham et blowjob…
Jeg synes helt sikkert, at du skal holde fast i din ærlighed, som du også selv siger og fortælle, at han er den første, du skal give et blowjob.  Jeg ved godt, det kan føles akavet, som du skriver, men jeg tror ikke, han tænker noget grimt om dig, fordi han er den første. Måske synes han faktisk bare han er heldig, at være den første for dig?
Du skriver, at du er bange for, at din kæreste godt kan blive utålmodig. Jeg tror godt, han vil kunne blive det, hvis ikke han ved, hvad det handler om, når du afviser at have sex med ham. Det betyder ikke, du skal gå på kompromis med, hvor langt du vil gå med jeres sex. Men din kæreste har ikke en chance for at forstå, hvad det handler om, hvis ikke I kan snakke om det. Selvom du skriver, at du ikke rigtig har lyst til at snakke om det, synes jeg derfor du alligevel skal overveje, om det ikke er nødvendigt… Du kunne jo starte snakken med at fortælle ham, hvor glad du er for ham, og hvor gerne du vil have, at  jeres sexliv til at fungere. Og så kunne du spørge ham, om I det næste stykke tid, kan gå lidt forsigtigt frem og bare kysse og kæle… så der ikke kommer et pres om, at I skal i seng sammen.
Hvis det hele er for meget for dig at snakke med ham om, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med de voksne, som sidder på telefonen og er vant til at snakke med unge.
Jeg håber, du kan finde modet og få snakket med din kæreste igen.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen