Brev
Venne problemer
hej
jeg har en her kæreste, jeg er rigitg glad for ham, og elsker ham meget højt.
men problemet er at mange af mine venner ikke kan lie ham, og de siger altid jeg ik skal være kærester med ham.
lyttede til dem på et tidspunkt også slog vi op, men der gik ik lang tid før vi kom sammen igen, da vi savnede hinnanden for meget.
nu siger de igen at jeg skal slå op med ham, der er ingen synlig grund, de kan bare ik lide ham.
hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej,
Tak for dit brev til BørneTelefonen.
Det lyder dejligt for dig, at du har fået en kæreste, som du er glad for – og han er glad for dig. Jeg kan godt forstå det er svært, at dine venner ikke kan lide ham.
Min første tanke er, at du ikke skal lytte til dine venner, men gøre hvad du har lyst til, og være sammen med din kæreste.
Du skriver at du har slået op før, men at I fandt sammen fordi I savnede hinanden. Det synes jeg tyder på at I har det godt sammen, og det er da dejligt for jer.
Min næste tanke er, hvorfor dine venner mon ikke kan lide ham? Synes de ikke han er en god kæreste for dig, og derfor vil passe på dig, ved at sige du skal slå op? Er de misundelige fordi de ikke har fået muligheden for at få ham som kæreste? Eller noget helt 3.?
Du skriver at dine venner ikke har en egentlig grund, men at de bare ikke kan lide ham. Jeg synes du skal spørge dem igen og få dem til at sætte ord på, hvorfor de synes du skal slå op.
Samtidig kan du også fortælle dem, hvorfor du er glad for din kæreste, og gerne vil være sammen med ham. Fortæl måske også, at du bliver ked af det, når de vil bestemme hvem du ikke skal være kæreste med.
Jeg tror det er rigtig vigtigt at du får talt sammen med dine venner om hvorfor de ikke kan lide din kæreste. Måske du endda kan bruge dette brev, som en anledning til at tale om det? Det vil forhåbentlig give dig en bedre forståelse for, hvorfor de siger som de gør.
Samtidig synes jeg også det er vigtigt, at du mærker efter i maven, og gør hvad du synes føles rigtigt. Hvis det er at være sammen med din kæreste fordi DU har lyst til det, så skal du gøre det.
Hvad siger dine forældre? Har de mødt din kæreste, og fortalt hvad de synes om ham? Måske det kunne være en mulighed at tale med dem om det.
De er voksne, som kender dig, og har måske også nogle råd til hvad du skal gøre. Måske har de selv prøvet det samme, da de var på din alder og havde fået en kæreste?
Du er meget velkommen til at skrive igen, eller ringe til Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen