Brev
Venindes ex-kæreste
Ok, der er den her dreng jeg virkelig godt kan lide, men det er min bedste venindes ex-kæreste.
Hun har givet mig lov til at date ham, men både min mor og min søster siger, at det er forkert af mig, at date ham.
Det værste er, at han vil mig rigtig gerne, men han tør ikke at lukke mig ind. Han har sagt, at hvis han ikke havde det svært ville have taget mig for længst.
Er det forkert det jeg gør, at date min venindes ex-kæreste når hun har givet mig lov.
Hjælp, jeg er så forvirret!!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige  Ja, jeg kan godt forstå at man kan blive lidt forvirret over følelser for dit venskab og din veninde og de måske lidt nye følelser for drengen.  Jeg synes det er værd at beundre din ærlighed, det er en stærk værdi som ligger så dybt i dig, at du allerede har været helt ærlig overfor din veninde og sat hende ind i situationen. Hun har endda accepteret situationen og givet dig lov til at date ham og det tænker jeg så, at du må stole på, at hun mener. Men jeg tænker på, om hun også ville acceptere det, hvis I en dag kommer og fortæller at I er blevet kærester?  Af dit brev kan jeg også læse, at du har en stor portion samvittighed og du har endda talt med din mor og søster om det hele og deres svar, taler til din samvittighed og gør dig usikker på om det er okay. Er det rigtig fornemmet, at hvis du skulle vælge mellem drengen og din veninde, så ville du vælge dit venskab? Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du gør dette op med dig selv, så du undervejs i alt dette kan have fokus på, at du ikke mister det, der er vigtigst for dig. Jeg kan godt se situationen fra din søster og din mors side, der kan altid være rigtig tit store omkostninger ved at finde sammen med en venindes kæreste og jeg tænker, at de rigtig gerne vil passe på dig og hjælpe dig uden om svære eller ubehagelige valg eller konsekvenser. At de vil dig det bedste, ud fra den måde de ser tingenene.  I sidste ende, tænker jeg, at du har gjort rigtig meget for, at denne situation bliver ’løst’ ordenligt, men måske er det nu, du skal føle efter, hvad du beslutter dig for. En helt simpel øvelse kunne være at lave en for- og imod-liste og måle op i mod hinanden.    Jeg håber du og I finder en løsning, som du bliver glad for.  Kærlig hilsen BørneTelefonen