Venindes eks-kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige

Jeg forstår virkelig godt, at du er blevet forvirret over situationen. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet, så du ikke skal gå med det selv.

Hvis jeg har forstået det hele rigtigt, så beskriver du tre forskellige relationer/forhold, som alle indeholder nogle valg og dilemmaer for dig for tiden;

  • Forholdet til din kæreste
  • Dit venskab og relation til din en af dine bedste venner, Aksel
  • Dit venskab til en af dine bedste veninder, Ester.

Måske det kan give et overblik at dele ”dit dilemma” op i de tre punkter. Jeg har i hvert fald valgt at dele det sådan op og forsøge at komme med nogle spørgsmål og råd, som jeg håber, kan give lidt overblik og hjælpe dig lidt på vej.

Kæreste
Du beskriver, at der har været lidt knas i forholdet til din kæreste. Som dine venner også rådede dig til, kan det være en god idé at få forholdet lidt på afstand for at kunne mærke efter, hvad man egentlig vil og har lyst til.

Nu ved jeg ikke, hvor længe du og din kæreste har været sammen. Og jeg kan heller ikke læse ud af dit brev, hvordan I har haft det sammen før, der opstod knas. Men mon oplevelsen med Aksel giver dig en bedre føling af, om du gerne vil din kæreste eller ej?

Jeg tænker, at det kan være et godt første skridt at finde ud af, om du vil forholdet til din kæreste – for hvis du vil ham, så er hele dilemmaet omkring Aksel og Ester ”skønne spildte kræfter”. Jeg håber, at du kan følge mig?

Men det er ikke nødvendigvis let at finde ud af. Måske der skal en snak med din kæreste til? Oplever han det samme knas i forholdet? Måske du skal fortsætte med at dele dine bekymringer eller din tvivl med dine venner eller veninder? Det kan også være en god idé at lave en for- og imod liste. Det kan måske give et overblik. Nogle gange kan sådan en liste også gøre, at man kan mærke ens mavefornemmelse tydeligere. Mon der er rigtig mange punkter på ”for-siden”, mens man alligevel sidder og bliver ved med at lede efter ”imod-punkter” – eller omvendt? Det kan pege én i retningen af, hvad man ønsker.

Aksel
Aksel er en af dine to bedste venner. Efter en lille pause fra din kæreste, lå du og Aksel og flettede fingre. Du beskriver, at du bliver ved med at tænke på det. Og min umiddelbare fornemmelse er da også, at du er rigtig glad for Aksel. Mon det stemmer? Spørgsmålet er måske også her, om det er som ven eller som ”noget mere”.

Men samtidig er du måske også i tvivl om, hvorvidt det handler om spændingen i ”det forbudte”. Jeg kan godt forstå din tvivl! Og jeg har hørt mange andre have den tvivl i lignende situationer. Desværre kan jeg ikke give dig et endegyldigt svar på, om der er tale om spændingen eller følelser, du har for ham. Men måske kan du finde frem til svaret ved at snakke med Aksel eller ved at bruge mere tid sammen med ham?

Du skriver også, at du ikke ved hvornår det vil være okay at få noget med Aksel, fordi han samtidig er din bedste venindes ekskæreste. Derfor har I også besluttet at holde det hemmeligt, og at det ikke skal ske igen. Mon du er glad eller ked af den beslutning?

Ester
Jeg kan læse ud fra dit brev, at det er meget vigtigt for dig at være en god veninde. Du tænker over, at du ikke vil gøre Ester ked af det. Du nævner også, at hun har sagt, hun bliver sur, hvis nogen finder sammen med Aksel.

Jeg kan godt følge dig i det der stik af uretfærdighed over, at hun ikke bør og kan bestemme det, når de ikke er kærester længere. Derfor tænker jeg også, om der mon kan være nogle følelser i klemme for Ester? Eller er det mon bare noget, man kan ”komme til” at sige, fordi man skal mene det samme som ”girl code”? Er det mon noget, du kan finde frem til, ved at snakke med hende?

Mon Ester ville se anderledes på det, hvis du og/eller Aksel tog en snak med hende? Hvis I faktisk virkelig gerne ville se, om du og Aksel kunne få noget sammen?

Jeg får også sådan lyst til at spørge dig: Hvad er en god veninde? Hvis en god veninde er én, der gerne vil, at ens veninder er glade, så vil hun måske også unde dig at finde sammen med Aksel, hvis altså det gør dig glad!

Når det gælder følelser – både dem vi har for kærester og venner – så er det altid en selv, der kender bedst til dem. Men den der ”berømte” mavefornemmelse, som måske er uforklarlig, kan desværre være svær at finde frem til. Og måske man også har følelser, der stritter i flere forskellige retninger. Det vil faktisk oftest være sådan!

Så mit bedste råd vil generelt være at give det tid, at snakke højt om det med nogle, du stoler på,  og fortsætte med at tænke over både hvad du gerne vil, men også hvordan du ville ønske at andre handlede overfor dig, hvis situationen var omvendt.

Jeg håber, at mit brev kan hjælpe og støtte dig på vejen til at finde ud af, hvad der skal ske med dine venskaber og kærligheden herfra.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.