Brev
Veninde med kæreste
Hej brevkassen
Min bedste veninde har fået en kæreste som er 3 år ældre end os. Hun er virkelig glad for ham og deres forhold har stået på i noget tid nu, men jeg er begyndt at føle mig mere og mere tilsidesat.
Vi plejede at have et virkeligt stærkt bånd og var tit sammen, men nu virker det som om hun fuldstændig har glemt mig. Jeg er selvfølgelig glad for hun har fundet en hun virkelig holder af, men jeg vil ikke risikere at miste hende som ven.
Jeg er ikke sikker på hvor lang tid jeg vil vente på at hun kommer i tanke om, at hun også har en bedste veninde.
Jeg har tænkt på at snakke med hende, men jeg ved bare ikke lige hvordan jeg skal gøre det. Jeg syntes det er rigtig svært.
Jeg håber i kan hjælpe mig
Knus pigen der føler sig tilsidesat
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det er slet ikke rart at føle sig tilsidesat. Jeg kan godt forstå, at du savner din veninde og jeg vil prøve at foreslå nogle ting, der måske kan hjælpe.
Det kan gøre rigtig ondt, hvis en ven trækker sig fra en, eller ikke vil så tæt, som man plejer at være. Så jeg kan godt forstå, at det fylder i dine tanker. Du skriver, at hun er meget glad for sin kæreste og at du føler dig tilsidesat. Jeg tror ikke, at det er fordi, hun ikke vil dig. Men fordi at hun er så optaget af sin kæreste, at hun kommer til at glemme at være ligeså nærværende som veninde. Det gode er, at hun sikkert stadig holder ligeså meget af dig - men det lyder til, at I skal tale lidt sammen om, at du bliver ked af det i øjeblikket.
Du skriver selv, at du har tænkt på at snakke med din veninde om det, men at du ikke helt ved, hvordan du kan gøre det. Det kan nogle gange virke lidt skræmmende at tale om noget, som er svært eller følsomt. Måske er du nervøs for, om din veninde opfatter det på en bestemt måde. Jeg tænker, at du kan prøve at starte snakken på en måde, hvor du viser din veninde, at du holder meget af hende, og at du savner hende - altså at fokusere på nogle kærlige ting, fremfor måske at være vred og sige, at hun gør noget forkert.
Det er næsten altid bedst, at man snakker sammen ansigt til ansigt, for så er det nemmere at undgå, at noget bliver misforstået. Du kan tænke over, om du har mod på at tale med hende en dag, hvor I måske går en tur sammen? Du kan også starte med at skrive en besked til hende, hvis det føles mere rart. Jeg tænker, at du kan prøve at skrive, at du savner hende. Du kan spørge, om hun vil være med til, at I laver noget sammen.
Jeg ved godt, at du er blevet ked af, at din veninde ikke har prioriteret dig så højt, og måske har du brug for, at hun får at vide, at du er blevet meget ked af det. Det kan også være, at du bare har brug for, at I ser hinanden noget mere - og så er der måske ikke nogen grund til at sige til hende, at hun har gjort dig ked af det. Prøv at mærke om det vil være vigtigt for dig at tale med hende om, hvordan du har haft det med hende på det sidste.
Du er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen, hvis vi skal tale mere om samtalen med din veninde.
Hav det rigtig godt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen