Brev
Veninde eller ej? Eller noget
Hej BB.
Jeg fik en kæreste i sommer, jeg slog så op med ham 7 måneder efter, lige efter juleferien. Jeg slog op med ham, fordi vi ikke helt fungerede og ikke fordi jeg ikke kunne lide ham mere.. Det er ca. 6 uger siden, jeg slog op..
Siden det har jeg så skrevet rigtig rigtig meget med min bedste veninde om det. Og hun har været så forstående og skrevet mange gange at han ikke behandler mig ordenligt.
Og så her igår, skriver hun så og spørger om jeg ville være okay med, at de blev kærester, fordi han lige havde spurgt over SMS og at hun virkelig kan lide ham.. Jeg har aldrig følt mig så skuffet og sur før..
Hun har skrevet flere gange, at han ikke behandler mig godt og så har jeg haft en mistanke om at hun måske har kunnet lide ham og dermed spurgt hende, men hver gang har hun forsikret mig om at hun ikke kan..
Jeg føler mig bare så skuffet over hende, hun har løjet til mig flere gange.. Og hun har vidst at jeg har lagt og grædt tit, nærmest hver aften.. Både min eks og min veninde går i min klasse, og de er blevet kærester, de blev det igår..
Jeg har ikke set nogen af dem i nu, og jeg har ikke noget problem med min eks.. Men ved slet ikke, hvad jeg skal gøre med min veninde.. Jeg har lyst til aldrig at skulle snakke med hende igen og ikke skulle se på hende igen, fordi jeg er så sur.. Men vi går jo i klasse sammen..
Jeg har villet skrive med så mange, jeg vil gerne skrive eller snakke om det med nogen, men ved ikke hvem.. Udover hende her veninden, så har jeg 2 andre veninder i min klasse, men dem kan jeg ikke snakke om det her med.. Har også en i en anden klasse, men ved hun er bedre venner med min bedsteveninde (som ikke rigtig er mere), så føler heller ikke jeg kan skrive med hende..
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre og heller ikke hvem jeg skal snakke med.. Hun har skrevet flere gange, at hun nok skal slå op med ham, hvis det er det.. Men jeg har det bare sådan, at det ikke er det der er problemet..
Det er hende der er problemet, jeg ved ikke hvordan jeg nogensinde skal kunne kigge hende i øjnene igen… Hun har ødelagt vores venskab, og ved ikke hvordan jeg skal reagere. Jeg ved heller ikke, hvad jeg skal gøre og heller ikke 100 procent, hvordan jeg har det…
Pls. Hjælp mig med det her..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit ærlige brev til BørneTelefonen.
Når jeg læser dit brev kan jeg godt høre, hvor skuffet og såret du er efter din veninde har valgt at blive kæreste med din eks. Jeg forstår godt hvorfor du har svært ved at forestille dig, at I kan blive veninder igen.
Det lyder fornuftigt ikke at tale med dine andre veninder om, hvad der sker mellem dig og din veninde. Jeg tænker det er en sag mellem jer.
Når du beskriver jeres venskab lyder det som om hun har været en god veninde og en god støtte. Måske netop derfor bliver du ekstra ked af det og såret når hun vælger at gøre som hun gør?
Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at se hende i øjnene lige nu. Det synes jeg du skal lytte til og give dig selv lidt tid til at få tingene lidt på afstand.
Måske har du brug for noget tid til at mærke, hvordan du har det og finde ud af hvad du har lyst til nu. Din veninde har brudt din tillid og et sådan tillidsbrud tager tid at hele,
Jeg tænker dog alligevel, at du for din egen skyld skal tage en snak med hende og fortælle hende hvad det har gjort ved dig, at hun har valgt at blive kæreste med din eks. Hvordan du har det inden i er vigtig og du skylder dig selv at passe på dig selv.  Det kan måske også give dig lidt ro, at få sat nogle ord på overfor hende.
Hun har såret dig og det lyder som om hun har fået dig til at stille spørgsmålstegn ved, om man kan regne med en veninde?
Du lyder som en pige, der godt kan mærke dig selv og godt ved hvad du synes er rigtigt og forkert. Jeg tænker derfor, at det er vigtigt du får sagt hvordan du har det til din veninde.
Måske kan I få talt ud om tingene og måske har din veninde en helt anden oplevelse af, hvordan hele forløbet er.
Det lyder som om din veninde holder meget af dig. Selvom det kan være svært at se lige nu har hun sikkert ikke gjort det her for at såre dig. Men hun har nok ikke turde være ærlig omkring hendes følelser for din eks. Måske du hellere ville have haft, at hun var ærlig omkring at hun kunne lide din eks?
Måske du kan skrive alle dine spørgsmål til hende ned? Det kan måske hjælpe dig til at mærke hvad det er der har såret dig mest og hvad du har mest brug for at tale med hende om. Måske du også kan overveje, hvad der skal skal til for at du vil være veninde med hende igen.
Forståeligt du har brug for at snakke om alt det der fylder lige nu. Måske du har en voksen du kan tale med, måske din mor, en moster eller måske en bedstemor. Det kan være rart at blive trøstet lidt, men måske også få lidt flere råd til hvordan du kan tackle situationen. Hvem mon kunne være god at snakke med?
Jeg håber mine ideer og råd giver mening for dig ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til chatten, hvor der sidder rådgivere klar til at tale med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen