Ved ikke hvad jeg skal svare !!!

Hej bb

her forleden dag var der en dreng som spurgte om vi skulle være kærester

jeg Kunne ikke rigtig svare jeg har intet imod ham kun at han er muslim og jeg er kristen

han bliver ved med at spørge om vi skal komme sammen

jeg ved ikke hvad jeg skal svare

Hjæl ????

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år, Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om en dreng, der rigtig gerne vil være kæreste med dig. Kærester og religionsforskelle. Du fortæller ikke så meget, men siger at det måske kan være et problem, at han er muslim og du er kristen. Er det mon fordi du tænker, det vil være et problem for dig – og ham? Eller er det mere fordi du ved/tror det vil være et problem for jeres familier eller venner? Jeg tænker – måske lidt naivt – at det jo ikke behøver være et problem, hvis I respekterer hinanden og hinandens tro? Jeg ved, der findes mange kæresteforhold og ægteskaber, hvor man har forskellig religion, uden at det er et problem. Jeg ved også, at der er andre forhold, der er endt netop pga. religionsforskelle. Hvad tror du, der ville ske hvis du var kæreste med en, der havde en anden tro end din? F.eks. en der er muslim, som drengen der gerne vil være kæreste med dig? Hvis du gerne vil være kæreste med ham, men er bekymret for jeres trosforskelle, kan du måske fortælle ham det? Og høre hvad han har gjort sig af tanker om det? Hvad kan du svare ham? Du spørger om hjælp til hvad du skal gøre, fordi du ikke ved, hvad du skal svare ham, når han bliver ved med at spørge. Jeg tænker det kommer an på, om du har lyst til at være kæreste med ham eller ej? 1) Hvis du IKKE har lyst til at være kærester. Man skal ikke være kæreste med nogen, bare fordi man ikke har noget imod dem, og fordi de gerne vil. Det er vigtigt at man kan lide og holder af hinanden, og kan mærke kærlige følelser. For nogen er det også vigtigt, at de er meget forelskede, før de har lyst til at blive kærester med nogen. Hvad tænker du er vigtigt for dig, for at blive kærester? Hvis du ikke har lyst, så syntes jeg du skal finde en pæn måde, at fortælle ham, at du ikke er interesseret.  F.eks.: ”Tak fordi du spørger. Jeg syntes du er en okay/sød fyr, men jeg tænker ikke på dig på den måde”  (eller find selv på noget, der passer bedre til dig og situationen). På den måde får han mulighed for, at rette sin opmærksomhed mod andre piger, og du får ro fra hans spørgsmål. 2) Hvis du GERNE vil være kærester. Måske vil du gerne være kærester med ham, men ved ikke hvordan du skal få det sagt? Måske er det første gang en dreng har stillet dig det spørgsmål? Hvis du gerne vil prøve at være kærester med ham, uden at love for meget, så kan du måske finde en måde at sige ”ja” på, så han samtidig får at vide, at du føler dig lidt genert/usikker. Måske kan du sige noget i retningen af: ”Ja, lad os prøve at mødes og lave nogle ting sammen. F.eks. se film eller hyggesnakke en eftermiddag, og se hvordan det går. Jeg vil meget gerne lære dig bedre at kende” (du ved selv, hvordan I plejer at tale sammen, og kan sikkert finde på noget bedre). Det kan være, du tænker det er lidt akavet at tale så direkte om tingene. Men det er vigtigt, at man kan tale sammen om vigtige ting, hvis man skal have et godt kæresteforhold. Og det er bedst, hvis man også kan tale om ting som religionsforskelle og usikkerhed. Så lærer man hinanden godt at kende, og kan hjælpe og passe på hinanden. Det er altid svært – og spændende – når man skal prøve noget (måske) for første gang. Og hvis du ikke har haft en kæreste før, så kan jeg godt forstå, du ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an. Så skal du jo først til at lære, hvad der er en god måde for dig. Har han mon haft en kæreste før? Og har du prøvet at tale med andre piger, om deres erfaringer med at have en kæreste? Hvad de laver når de er sammen? Hvad de snakker om? Om de går i biografen/svømmehallen/går tur? Lavet lektier? Holder i hånden? Kysser? 3) Hvis du ikke ved om du vil være kærester. Måske ved du ikke ved, om du vil være kæreste med ham? Og har brug for at tænke over det. Måske føler du dig ikke helt parat til at have en kæreste? Hvis det er sådan du har det, så kan du måske sige det til ham? At du ikke ved det. Eller ikke er parat til at have en kæreste. Og så bruge lidt tid på at finde ud af det. Husk du også altid kan ringe, chatte eller sms’se med os, hvis du har lyst til at tale mere om det. Nogle gange kan det være lettere, når man kan stille hinanden spørgsmål undervejs. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele. Og håber du tilgiver mig, hvis der er ting, jeg har misforstået. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.