Brev
Utroskab
Jeg er en dreng på 17, og jeg har en kæreste som jeg elsker overalt på hele jorden.
Jeg er hendes første kæreste, og er ligesom den der har introduceret hende til alt det her. Hun er fantisk og klinger med alle. – Det er er bare ikke hende der er problemet.
Jeg er altid så bange for at hun ender med at være mig utro, selvom jeg dybest set godt ved at det kunne hun ikke drømme om.
Hvad det skyldes er mistanke og tidligere elsker, hvis ikke et konkret bevis på at de har været utro.
Jeg forstår situationen som noget jeg skal selv skal arbejde med og kigge indad, men hvor skal jeg gribe sagen an?
MvH En meget forvirret sjæl.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Det lyder dejligt med en kæreste, og jeg kan godt se, at du er klar over at usikkerheden - jalousien er noget, som du skal forholde dig til. I dit brev lyder det ikke til, at du har grund til at være jaloux på din kæreste, men at der måske har været noget med en tidligere kæreste.
Jeg synes dine reflektioner over, at du selv skal arbejde med dine tanker og se indad, er rigtige fornuftige. Jeg tror det er den helt rette vej. Det kan være ldit svært at ændre tankemønstre. Men alene det at man ønsker at ændre noget, er et stort og vigtigt skridt.
Du kan prøve at tænke på de gode ting der vil komme ud af, at du får brudt med tankerne om frygten for, at din kæreste vil være utro. Hvad vil det gøre ved dig. Vil du kunne gøre noget anderledes uden de tanker. Hvordan vil jeres forhold blive, hvis du bryder med tankerne. Skriv alle de gode ting, der vil være plads til og vil ske, hvis tankerne/frygten for utroskab ikke forstyrrer dine tanker. Så kan du kigge på det, du har skrevet, hvis tankerne begynder at dukke op. Og bruge det til at komme tilbage til de mere rare tanker for din kæreste.
Når man har noget man gerne vil ændre, er der godt at tænke på at det er muligt for os mennesker at ændre gamle vaner og måder at tænke på - ja og andre ting. Det kan tage tid, men hvem siger at det gør noget at ting tager tid.
Nogen gange kan det også være godt at få talt om det at være kæreste - at være i et forhold. Måske ville det være en idé at tale sammen om - og måske kan I bruge inspiration fra Sexliniens rådgivning om at være kærester: http://www.sexlinien.dk/emneside-foelelser-og-relationer/kaerester.aspx
Jeg ønsker det bedste for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen