Brev
utro kæreste
hej,
jeg havde en kæreste som var mig utro for ca. 1 uge siden, jeg har dog nu droppet alt kontakt til ham. han er blokeret over det hele, vidste ikke hvad jeg ellers skulle gøre ved det.
Han går nu på efterskole og jeg har endda også skrevet et par breve her, for at i måske kunne hjælpe med at han skulle på efterskole osv.. jeg har været meget ked over han skulle efterskole, fordi vi har været sammen i lidt over 1 år, så da han skulle starte blev vi faktisk nød til st stoppe det, fordi vi troede det ikke ville fungere.
efter 1 måneds tid, fandt vi så sammen igen og ville prøve at se hvordan det ville fungere, nu hvor jeg kun kunne se ham 2 gange om måneden. det gik meget fint indtil nu. han holdte noget hyggedruk for nogen fra hans efterskole, jeg fandt først ud af det fra nogen veninder at han holdte noget.
før det havde der været en lille ting med, at han har skrevet og prøvet på en anden pige fra efterskolen. jeg bustede ham i det, og han ville prøve at gøre det godt igen, jeg gav ham en chance også var der ikke mere i det.
nu til det hyggedruk han holdte. der fik jeg afvide af hans roomie og nogen af de andre drenge at han havde kysset med en pige til en drukleg. han løj og sagde det ikke var sandt og jeg troede på ham, for at være en god kæreste.
men så får jeg afvide at hun havde sovet sammen med ham, og han sagde at der ikke var sket noget. han spurgte om han måtte komme herhjem for at være sammen og tænkte ikke meget mere over det andet.
efter han var taget hjem får jeg bekræftet af drengene at de havde kysset. dropper ham så der og blokere ham. 3 dage efter har hans roomie skrevet til mig at han ville sige, hvad der egentlig skete, han sagde så da de sov sammen havde de sex og det der hørte med til den del også.
hende som han havde sex med var hans roomie flirt, så hans roomie var også blevet meget sur på min ex der. han skriver nu til mine veninder at han fortryder og savner mig meget. han prøver rigtigt sådan, at gøre det godt igen.
jeg har dog stadig ingen kontakt med ham da det lige er nyt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg vil ham jo stadig, men at han har været mig utro.. alle siger jo man ikke skal gå tilbage, det bare så svært når han er min aller første kæreste og vi havde så været sammen over 1 år.
ved ikke hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal håndtere hele situationen?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse i dit brev, at det er en vanskelig situation du står i.
Som det første, forstår jeg godt, at det var svært for dig/jer, at din kæreste skulle på efterskole. Du fortæller, at i sluttede jeres forhold, da i tænkte, at det ikke ville fungere. Det kan jeg godt se, da det kan være svært, at være i et forhold, hvor man ikke har mulighed for at ses særlig ofte.
Jeg kan så læse, at I finder sammen igen efter en måned. Dette må betyde, at I har været meget glade for hinanden. Var det mon sådan?
Du skriver så, at han har skrevet til en anden pige fra hans efterskole – dette finder du ud af. Efterfølgende får du at vide, at han har leget en drukleg, hvor han har oplevet forskellige ting med en pige. Dette nægter han, og du giver ham en chance.
Jeg tænker, at når du er gået fra ham og har blokeret ham, er det fordi, at du ikke længere stoler på ham. Det virker til, at din tillid til ham er brudt, hvilket jeg godt kan forstå. Nu skriver han så til dine veninder, at han savner dig. Dette gør, at du bliver i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg forstår dig rigtig godt. At være sammen med en person i over 1 år er lang tid og i den tid oplever og deler man en masse sammen.
Jeg tænker, at I er nødt til at finde ud af, om I er gode for hinanden. Jeg vil tro, at det ville være godt for dig, at gøre op med dig selv, om du har lyst til at have et forhold til ham, sådan som tingene er lige nu?
Der er kommet en usikkerhed imellem jer og tilliden, som du havde til ham har fået et knæk. Du kan starte med, hvad din mavefornemmelse fortæller dig. Ville du kunne lægge fortiden bag dig, tilgive ham og få tilliden til ham igen?
Måske har du brug for en pause, hvor du har ro til at tænke og fornemme, hvad du gerne vil. Eller måske har du brug for en pause, hvor du kan mærke efter, om du savner ham? Eller om du rent faktisk har det bedre uden ham. Jeg tror det ville være godt, hvis du gav dig selv ro og plads, for det er bestemt en ubehagelig oplevelse at miste tilliden på sådan en måde.
Måske kan I snakke om tingene en dag, hvor i har god tid. Du kunne måske skrive til ham, at du gerne vil snakke med ham om situationen I står i, og så kan I mødes et sted, hvor der er ro til at snakke.
Måske kan det også være en hjælp, at vise dit brev og mit svar (eller dele af det). Eller du kan skrive et nyt brev til ham, hvor du fortæller ham, hvordan du har det og hvilke tanker du har gjort dig? Det kan være godt, at tage snakken ud fra det.
Jeg håber mit svar vil sætte nogle tanker i gang hos dig, og at du kan bruge det til noget. Jeg håber, at mit svar kan klare dine tanker og være med til, at du finder ud af, hvordan du kan håndtere hele situationen. Jeg håber I finder den bedste løsning for jer to – og at I kommer godt videre sammen eller hver for sig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen