Usikkkerhed omkring en fyr

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Åh ja, det er også virkelig dejligt at være forelsket, men det kan samtidig åbne op for nye følelser og problemer, som man skal forholde sig til. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig med nogle af de ting, du går og er bekymret over i forhold til ham fyren. Jeg er lidt i tvivl om, om I er kærester endnu, så i mit svar kalder jeg ham bare for din fyr. Det, håber jeg, er okay.

Du skriver, at aldersforskellen imellem jer kan gøre dig i tvivl om, I kan få jeres hverdage til at hænge sammen. Den bekymring er der faktisk mange, der har. Der er desværre ikke noget helt entydigt svar på det spørgsmål, da det kommer meget an på, hvor man er i livet og på ens personligheder. Det er også ret forskelligt fra par til par, hvilket behov man har for at ses i hverdagen.

Nogle par kan sagtens overleve ikke at ses så tit, hvis den ene f.eks. er et år væk på efterskole. Mens andre synes, at det er meget svært. Det er lidt noget man selv må prøve sig frem med og mærke efter, hvad man har det godt med.

Det kan også være, at du tænker over jeres aldersforskel? Du er 14 år og derfor under den seksuelle lavalder. Fyren er 17 år og over den seksuelle lavalder. Derfor må han ikke have sex med dig, før du bliver 15 år. Måske tænker du også over, om det kan blive et problem for jer?

Ud fra dit brev lyder du som en meget forstående og hensynsfuld pige. Forståelse og hensyn til hinanden er nogle virkelig gode kvaliteter, når to personer skal prøve at få tingene til at fungere.

Derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at din fyr også viser samme hensyn overfor dine følelser. Det lyder fx svært at være sammen med en fyr, som roser sin ex rigtig meget. Det, kan jeg godt forstå, påvirker dig og får dig til at tænke over, om han egentlig er helt ovre hende. Måske tænker han ikke rigtig over, at det gør dig ked af det, når han gør det? Måske ved han det godt, men kan have svært ved at lade være, fordi han, som du selv siger, ikke er kommet sig over hende endnu?

Uanset hvad, så tror jeg, at det er vigtigt, at I får snakket det igennem. Selvom der er en risiko for, at han eller du bliver ked af det. Det lyder nemlig som om, du har brug for at blive afklaret.

Det er selvfølgelig ubehageligt at blive ked af det eller at gøre nogen ked af det. Men nogle gange må man tage de svære snakke for at vide, hvor man står. Samtidig er det tit de svære samtaler, som hjælper til, at man udvikler sig som person eller som par.

Hvis du synes, det er for svært at tage samtalen ansigt-til-ansigt, er det altid en mulighed at skrive et brev. Det vigtige ved sådan en samtale eller brev er bare, at man:

forsøger at undgå at pege fingre af hinanden og f.eks. sige: ”Det er også bare fordi du altid gør sådan og sådan…”
Viser forståelse og hensyn til hinanden – alt det som du har vist i brevet hertil, at du gør. Det kan man f.eks. gøre ved at sige ”Jeg kan virkelig godt forstå at det må være hårdt for dig, at have været igennem et break up med din ex. Og jeg respekterer at I har betydet meget for hinanden. Men når du taler om, hvor fantastisk du synes hun er, så gør det mig faktisk rigtig ked af det, fordi jeg bliver i tvivl om, om du er helt ovre hende og om det er mig du vil være sammen med?”
samtidig får sagt det, som man gerne vil sige. Det er nemlig også vigtigt at man passer på sig selv og får fortalt ærligt om, hvordan man har det. Det er helt okay at sige fra overfor en fyr, som stadig er vild med sin ex. Det kan føles smadder ærgerligt, når man nu er forelsket, men på den anden side fortjener man også at være sammen med én, hvor forelskelsen er gengældt.

Det er sejt af dig, at du har skrevet herind og ser det her problem i øjnene, selvom du også er meget forelsket i din fyr. Jeg håber, at du kan samle modet til at tage snakken med ham, så I kan komme videre i jeres forhold – enten som kærester eller som gode venner.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.