Brev
usikker på liv og kærlighed,familie og venner
Hej jeg er en dreng på 17 år.
Mit problem er at jeg har svært ved at stole på hvad min kæreste siger til mig f.eks jeg elsker dig.
Har jeg det meget svært ved at tro på hende fordi jeg har været ude for at min Ex ringer og skriver til mig og fortæleller mig at jeg ikke er noget at jeg lige så godt kan dø, at jeg ikke er det værd, og at folk kun ville havde mig for penge.
har meget svært ved at tro på min kæreste selvom hun er mega sød og god mod mig, er jeg stadig i det hjørne hvor min hjerne tager over og siger at tænk nu vis hun slår op tænk nu vis hun ikke elsker mig mere
det bliver ved med at kører rundt oppe i mit hoved, føler mig som en sten der rammer jorden og går i stykker på første kast.
Har tænkt og tænkt på hvordan jeg kan blive den bedste person for min kæreste, familie og venner. Har været herinde og tænkt på om jeg skulle skrive og nu er den tanke kommet så langt ud at jeg gør det nu,
er ikke ligefrem den jeg har været da mine forældre blev skilt
dengang var jeg mega glad og mega frisk og klar på eventyr
nu er jeg næsten bare blevet sendt i den modsatte retning og er meget bange for hvad folk tænker om mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere har været på gransen til at tage mit eget liv
har ramt bunden og kan ikke komme op igen
er begyndt at tage på, hvilket tager alt min selvtillid,
hvad skal jeg gøre.
Kh Dreng på 17 år
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år,
Jeg tror, at de fleste kender til at blive svigtet eller få deres hjerte knust af en de holder af. Det er dog virkelig vigtigt, at man ikke tager det til sig og tror, at der er noget galt med en selv, fordi andre gør dumme ting. Det allersværeste ved kærligheden er i virkeligheden; at når man åbner sig op og lukker en anden person ind i sit liv, ja så er der altid risiko for at blive såret.
Men det er vigtigt at huske på, at hvis man modsat aldrig lukker nogen ind, og lader dårlige erfaringer fra tidligere styre ens liv for meget, så risikerer man til gengæld at gå glip af en masse gode oplevelser og må måske opgive nogle drømme og ønsker man ellers har for sit eget liv. Derfor tænker jeg, at kærligheden altid er værd at risikere lidt for – ligesom du allerede har turde gøre nu, ved at åbne op for et nyt kæresteforhold.
Når du fortæller, at du er bange for, at din nuværende kæreste gør det samme, er det en helt normal reaktion. Det er dog her du skal huske, at de to piger intet har med hinanden at gøre, og at din eks ikke skal have lov til at ødelægge det for jer. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt din kæreste, hvordan du har det? Som sagt er det her noget langt de fleste oplever på et tidspunkt i deres liv, så måske har hun selv oplevet noget lignende? Det er i hvert fald en rigtig god idé at få det fortalt, så hun på bedst mulig vis kan støtte dig og være der for dig.
Derudover kom jeg også til at tænke på, om din eks-kæreste alligevel på en eller anden måde er lidt jaloux, og derfor hele tiden kontakter dig, for at ødelægge det nye gode forhold, det lyder til at du er havnet i? Det skal hun i hvert fald ikke have lov til!
Tro på at du fortjener bedre end den sidste, og at de ting din eks siger til dig fortæller mere om hende end om dig! Og tro på at der var en grund til at din eks og dig ikke skulle være sammen. Hvis du ikke har lukket for kontakten til hende ville jeg også gøre dette, da det ikke lyder til, at hun bidrager med noget godt til dit liv.
Du skriver, at dine forældre er blevet skilt, men kender du grunden til dette? Hvis ikke tænker jeg at det kan afmystificere det lidt at tale med dem om hvad der egentlig skete dengang – så finder du formentlig også ud af, at der var en grund til de blev skilt som  ikke handler om dig.
Jeg bliver bekymret for dig, når du siger, at du har været på grænsen til at tage dit liv. Er der nogen, der ved det? Ellers er det vigtig, at du får sagt det også, så du ikke går med sådan nogle tanker alene. Hvis ingen kender til det, er der jo heller ikke nogen, der kan hjælpe dig. Nogle har brug for professionel hjælp efter et brud og det kan godt være, at det også er vejen frem for dig. Det er dog en fordel at have nogen tæt på, der kan støtte en, når man er så ramt. Derfor håber jeg virkelig, at du vil inddrage dine forældre, og også meget gerne din kæreste og fortæller dem om alle dine tanker.
Jeg ved, at det kan være svært, for hvor skal man begynde? Derfor kan du også starte med at vise dem dit brev for hvor grænseoverskridende det end kan føles, vil de have de bedste forudsætninger for at kunne hjælpe dig videre, jo mere ærlig du er. Du kan godt komme op igen, men det kræver nok lidt hårdt arbejde, og det vil være godt med støtte og hjælp i den proces.
Du er også altid velkommen til at skrive til vores chat eller SMS, hvis du har brug for en til at hjælpe og støtte dig videre.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen