usikker på liv og kærlighed,familie og venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år,

Jeg tror, at de fleste kender til at blive svigtet eller få deres hjerte knust af en de holder af. Det er dog virkelig vigtigt, at man ikke tager det til sig og tror, at der er noget galt med en selv, fordi andre gør dumme ting. Det allersværeste ved kærligheden er i virkeligheden; at når man åbner sig op og lukker en anden person ind i sit liv, ja så er der altid risiko for at blive såret.

Men det er vigtigt at huske på, at hvis man modsat aldrig lukker nogen ind, og lader dårlige erfaringer fra tidligere styre ens liv for meget, så risikerer man til gengæld at gå glip af en masse gode oplevelser og må måske opgive nogle drømme og ønsker man ellers har for sit eget liv. Derfor tænker jeg, at kærligheden altid er værd at risikere lidt for – ligesom du allerede har turde gøre nu, ved at åbne op for et nyt kæresteforhold.

Når du fortæller, at du er bange for, at din nuværende kæreste gør det samme, er det en helt normal reaktion. Det er dog her du skal huske, at de to piger intet har med hinanden at gøre, og at din eks ikke skal have lov til at ødelægge det for jer. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt din kæreste, hvordan du har det? Som sagt er det her noget langt de fleste oplever på et tidspunkt i deres liv, så måske har hun selv oplevet noget lignende? Det er i hvert fald en rigtig god idé at få det fortalt, så hun på bedst mulig vis kan støtte dig og være der for dig.

Derudover kom jeg også til at tænke på, om din eks-kæreste alligevel på en eller anden måde er lidt jaloux, og derfor hele tiden kontakter dig, for at ødelægge det nye gode forhold, det lyder til at du er havnet i? Det skal hun i hvert fald ikke have lov til!

Tro på at du fortjener bedre end den sidste, og at de ting din eks siger til dig fortæller mere om hende end om dig! Og tro på at der var en grund til at din eks og dig ikke skulle være sammen. Hvis du ikke har lukket for kontakten til hende ville jeg også gøre dette, da det ikke lyder til, at hun bidrager med noget godt til dit liv.

Du skriver, at dine forældre er blevet skilt, men kender du grunden til dette? Hvis ikke tænker jeg at det kan afmystificere det lidt at tale med dem om hvad der egentlig skete dengang – så finder du formentlig også ud af, at der var en grund til de blev skilt som  ikke handler om dig.

Jeg bliver bekymret for dig, når du siger, at du har været på grænsen til at tage dit liv. Er der nogen, der ved det? Ellers er det vigtig, at du får sagt det også, så du ikke går med sådan nogle tanker alene. Hvis ingen kender til det, er der jo heller ikke nogen, der kan hjælpe dig. Nogle har brug for professionel hjælp efter et brud og det kan godt være, at det også er vejen frem for dig. Det er dog en fordel at have nogen tæt på, der kan støtte en, når man er så ramt. Derfor håber jeg virkelig, at du vil inddrage dine forældre, og også meget gerne din kæreste og fortæller dem om alle dine tanker.

Jeg ved, at det kan være svært, for hvor skal man begynde? Derfor kan du også starte med at vise dem dit brev for hvor grænseoverskridende det end kan føles, vil de have de bedste forudsætninger for at kunne hjælpe dig videre, jo mere ærlig du er. Du kan godt komme op igen, men det kræver nok lidt hårdt arbejde, og det vil være godt med støtte og hjælp i den proces.

Du er også altid velkommen til at skrive til vores chat eller SMS, hvis du har brug for en til at hjælpe og støtte dig videre.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.