Ups

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 årTak for dit brev, jeg kan godt forstå du er i tvivl om, hvad du skal gøre i forhold til din gode ven, som du er blevet forelsket i. Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være ret svært at blive forelsket i sin gode ven, synes jeg nu også, at det lyder rigtig dejligt. Og så oven i købet i din gode ven, som du formentlig kender rigtig godt. Du spørger om, hvad du skal gøre ved det og det vil jeg prøve at hjælpe dig med at finde ud af. Hvor lang tid har du mon været forelsket i din ven? Er det noget du lige så småt er begyndt at føle, eller har du været forelsket i ham i et stykke tid? Jeg spørger fordi, at jeg tænker, det kan være en god idé lige at mærke efter, om du egentlig har lyst til at være kærester med ham, hvis det skulle komme så langt eller om du bare synes han er lidt sød, men måske ikke har lyst til, at I skal være mere end venner? Hvis du føler dig meget forelsket i ham, og gerne vil være kærester med ham, så synes jeg, at det lyder som en god idé at fortælle ham hvordan du har det? Man ved jo aldrig, om han har det på samme måde med dig? Det kan jo selvfølgelig også være, at han ikke har det på samme måde som dig... Så kan det også være en god idé, så at tænke over hvordan du vil have det med ham bagefter, hvis han ikke gengælder dine følelser? Måske det kunne være en god idé at forberede dig på, hvad du så skal sige til ham? Hvis han ikke er forelsket i dig, har du måske brug for, at I ikke rigtig ses i en periode, så du ikke hele tiden skal blive mindet om, at du er forelsket i ham? Eller også har du det måske modsat og synes det er vigtigt, at I bevarer jeres venskabg og fortsat ses lige så meget, så du ved, at du ikke har mistet ham som ven? Du skriver, at din ven allerede har en kæreste, og det gør jo det hele situationen endnu sværere, som du også skriver. Jeg synes, at du lyder som om en meget samvittighedsfuld og omsorgsfuld pige, når du tænker så meget over, at du ikke vil ødelægge det de har sammen. Jeg kan godt forstå, at du tænker over dette, og det er også derfor, jeg synes det er vigtigt, at du har tænkt over, hvad du gerne vil med din ven. Hvis du er meget forelsket og gerne vil være kærester med ham, så synes jeg, at det er helt i orden at fortælle ham om dine følelser for ham, også selvom det måske vil ødelægge noget mellem ham og hans kæreste. Så er det op til ham at vælge, om han vil være sammen med sin kæreste, eller om han vil være sammen med dig. Men hvis du endnu ikke helt ved hvor forelsket du er i ham og hvad du gerne vil, er det måske en god idé at vente lidt, lige netop så ingen bliver kede af det uden grund? Når du spørger om, du skal forklare din ven, hvordan du har det eller om du helt skal lade være med at sige noget, får jeg den tanke, at du måske også er bange for at miste ham som ven, hvis du fortæller det?  Det kan også være, at det slet ikke er sådan, du har det, men jeg tænker, at det måske kunne være rart at tale med en af dine veninder om din forelskelse? Måske har du en veninde, som kender både dig og din gode ven, og som måske har et godt indtryk af, hvordan din ven vil reagere, hvis du fortæller ham at du er forelsket i ham? Jeg håber, at mit svar hjalp dig med at blive lidt klogere på, om du skal fortælle din ven hvordan du har det. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du også meget velkommen til at logge på chatten, ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.
Kærligste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.