Underlige følelser i mit parforhold

Jeg er en 15-årig pige, der har været i et forhold i godt 4 mdr. Vi har haft det rigtigt godt sammen i alt den tid vi har kendt hinanden, både inden vi blev kærester men også efter.

Her i den seneste periode, har jeg haft nogle underlige følelser i det her forhold, som jeg aldrig har oplevet før. Inden vi skal være sammen, glæder jeg mig til at se ham, men ikke specielt meget. Jeg tænker ikke rigtig over at vi har en aftale, før at jeg sidder i bilen på vej hen til ham, hvor jeg får en smule sommerfugle i maven. Når jeg så ser ham, bliver jeg så utrolig glad. Jeg kan ikke lade være med at smile, og jeg har lyst til at ligge sammen med ham i timevis.

Men når vi er sammen, fortæller jeg ham aldrig ting som dette, da vi begge har sagt fra start at det hurtigt kan blive alt for kvalmende, hvis det bliver romantisk. Og derfor driller vi også tit hinanden. Vi kalder hinanden for tykke, små, umodne og lignende ting – og det kan godt gå mig på i længden… Men jeg er selv uden om det. Jeg ved udemærket godt at jeg er ikke er tyk, jeg er 1.63 og vejer 53, hvilket jeg er fint tilfreds med. Men ligeså snart det er ham der siger det (og fordi han bliver ved med det), bliver jeg nogengange usikker på min krop. Og jeg har på en eller anden måde behov for at han fortæller mig at min krop er lige som den skal være, når nu jeg selv er klar over det…

Det ligger mange ting i alt det, der sker når vi er sammen som jeg ikke helt kan finde ud af, men det underligste er klart når vi skilles efter at have været sammen. Når jeg er alene efter vores aftaler, sidder jeg altid og ønsker at vi slår op. Jeg synes det er hårdt at være hans kæreste, og jeg væmmes ved mig selv fordi jeg tænker sådan – og på den måde kommer jeg også på andre tanker, ved at skyde skylden på mig.

Jeg er også begyndt at træne væsenligt mere efter vi startede vores forhold, og jeg har pt. to idrætskader som er kommet efterfølgende – han mener det er pjat, og har ingen medlidenhed, og jeg har prøvet at fortælle ham at jeg har svært ved at acceptere hans opførsel, når jeg i virkeligheden har brug for medlidenhed.

Og alle de ting, får mig til at føle mig som den værste og mest egocentreret person på kloden, og jeg prøver altid at bilde mig selv det ind, for at glemme alle de fejl jeg ellers synes han har – altså jeg prøver at skyde det tilbage på mig selv.

Jeg har svært ved vores forhold, og synes det er svært at ”leve op til ham”. Jeg føler mig enormt heldig at have ham som kæreste, men føler ikke altid at det er godt for min selvtillid og mit selvværd. Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg har ærlig talt ikke lyst til at kontakte ham og fortælle ham om det, da jeg ved at det er lidt fjollet…

Jeg har brug for hjælp, til at vide hvad jeg skal gøre ved det. Hvordan kan jeg få ham til at forstå hvordan jeg har det? Burde jeg fortælle ham om mine tanker, efter vi har været sammen? Er der noget jeg kan gøre, for at snige mig ud af alt det her?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev, hvor du rigtig ærligt og åbent beskriver dit dilemma i forhold til din kæreste. Jeg kan godt se, det må være svært for dig at beslutte, om du skal fortælle din kæreste om dine følelser. Og jeg kan også godt forstå, at du kan have lyst til bare at "snige dig ud"...

Du beskriver nogle meget blandede følelser for din kæreste, hvor du både er tiltrukket og frastødt af ham, og sådan som jeg forstår dit brev, er du begyndt at tænke mere og mere over, hvordan han påvirker dig..? Jeg tænker, det er rigtig godt, at du mærker efter, hvordan du har det med ham, og måske ender det også med, at du mærker mere tydeligt, hvad der er det rette for dig at gøre...

Skal du fortælle ham om dine tanker? Og kan du få ham til at forstå, hvordan du har det? Det er svært at svare på, når jeg ikke kender ham, men jeg tænker igen, at du måske skal "ned i maven" og mærke rigtig godt efter, om du tror, han vil forstå dig på den rigtige måde, hvis du forsøger at fortælle ham dine tanker, som du har beskrevet dem her... Hvis du gerne vil forsøge at få ham til at forstå, hvordan du har det, tænker jeg at du skal være meget konkret, når du forklarer, hvad det gør ved dig, når han f.eks. ikke viser dig medlidenhed, eller når han driller dig og kalder dig tyk osv. Og måske hjælpe ham lidt på vej ved at prøve at forklare, hvordan du gerne ville have, han gjorde i stedet... Giver det mening?

Jeg tænker, det er helt naturligt, at du har brug for at blive bekræftet af din kæreste - sådan har de fleste det. Måske gør han sig umage for ikke at bekræfte dig, eftersom I har aftalt, at jeres tone ikke må blive for kvalmende..? Hvad mon der ville ske, hvis du foreslog, at I godt måtte bruge lidt af de søde ord alligevel..? Som sagt kender jeg hverken ham eller dig, så jeg ved ikke, om det ville virke for jer...

Du skriver også i dit brev, at du har det skidt med dig selv, når du får lyst til at slå op, efter I har været sammen. Jeg tror faktisk, den følelse er helt almindelig at blive ramt af ind imellem, når man er i et forhold. Det er også meget naturligt at få dårlig samvittighed, som du gør, men det lyder som om, det ikke er så godt for dig, når du vender det hele indad og giver dig selv skylden på den måde. Jeg tænker på, om du mon ville kunne snakke lidt med en veninde om de modstridende følelser, du har? Nogle gange kan det være godt at lufte lidt ud overfor en veninde - eller måske endda din mor, en sød moster eller lignende... Eller måske til en af de søde rådgivere her på BørneTelefonen... Hvis du har lyst, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 hele sommerferien, hvor der er åbent man-fre kl. 11-23 og lørdag kl. 13-17.

Jeg håber, du finder frem til den rigtige beslutning for dig.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.