Brev
Umuglig kærlighed…
Hej BB
jeg er en pige på 12.
Jeg er blevet forelsket i en der er 12 år ældre end mig.
Han har en kæreste og har lige fået et barn.
Men alligevel kan jeg ikke lade vær med at tænke på ham, nogen gange drømmer jeg om ham om natten
Hvad skal jeg gøre?!
Hilsen I
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære I på 12 år.
Tak for dit Brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om din forelskelse i en fyr, der er 12 år ældre end dig.
Jeg kan godt forstå det må være en rigtig svær situation, som du står i. Lige så dejligt det kan være med forelskelse når den er gengældt, lige så svært og vanskeligt kan det være, hvis følelsen af, at det er en umulig forelskelse man har -opstår.
Har du tænkt på, om det kan være lidt af det samme, som når dine veninder er forelskede i en skuespiller eller musiker? Selv om det ikke er helt det samme som du oplever, kan det måske være en ide for dig at lytte til, hvordan de beskriver deres forelskelse eller fandyrkelse.
Det at sætte ord på hvordan følelser er, kan nogle gange være en god retning til at blive mere afklaret omkring forskellige oplevelser.
Mange børn og unge omkring din alder, kan opleve lidt af de samme følelser måske i forhold til en ny ung lærer, en træner eller andre, og det kan i længere perioder være svært at takle.
Desværre kan det gøre rigtigt ondt og være rigtigt svært at klare, når ens forelskelse ikke er gengældt. Selv om det ikke direkte gør dine følelser lettere, kan jeg fortælle dig at du ikke er den eneste der har oplevet sådan noget. Du er i en alder, hvor det er helt normalt at man for første gang begynder at mærke i kroppen, hvordan en forelskelse kan føles. Ved at forelske sig i en ældre person som ikke kan blive ens kæreste, får man fred og ro til at mærke hvordan kroppen reagerer på følelsen af forelskelse, uden at man skal forholde sig til en kæreste. Langt de fleste vil opleve at forelskelses følelsen langsomt forsvinder igen og måske du så er klar til at begynde at kigge rundt omkring, måske i din klasse eller hvis du går til en fritidsaktivitet og se de drenge omkring din egen alder og pludselig en dag, har du måske de samme følelser over for en der er mere jævnaldrende. Dette kan måske lyde lidt umuligt, lige nu, hvor dine følelser er rettet mod en anden, men tro mig, du er en helt normal pige. Helt ok at synes godt om ham, vel vidende at I ikke kan blive kærester. Men nyd du bare de følelser det fremkalder lige nu og så tænker jeg den dreng der på et tidspunkt får dig som kæreste er en rigtig heldig fyr.
Du fortæller du af og til også drømmer om fyren om natten. Drømme har vi jo gudskelov lov til at have og vi bestemmer heller ikke selv, hvad der dukker op når vi sover, så nyd du de drømmer der melder sig, drømme er drømme og ikke virkelighed.
Inde på Børns Vilkårs hjemmeside er en temaside omkring forelskelse og der er også noget om ulykkelig forelskelse, kan det måske være en ide for dig at se lidt på de sider?
Du finder siden her:
http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen