Ulykkelig kærlighed

Hej.

Jeg er en dreng på 12 og er utroligt forelsket. Men mig og min bedste ven er forelsket i den samme pige.

Han har tit spurgt til råds. Fordi jeg bliver tit kaldt “Dame manden”

Men ihvertfald jeg skriver med hende hver dag og håber på at hun spørg.

Hun ved godt jeg kan lide hende. Altså hun krammer mig hele tiden og har kysset mig 1 gang men stadig.

Hilsen L.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L

Tusind tak for dit brev. Det lyder som om, du er en rigtig god kammerat. Du må være god at snakke med, når dine kammerater vælger at spørge dig til råds. Jeg tænker også, at du er en god kammerat, når du gør dig tanker om, hvad du skal gøre, når du og din bedste ven er forelsket i den samme pige.

Jeg har det indtryk, at din bedste ven ikke ved, at du også er forelsket i pigen. Er det mon rigtigt? Jeg er også nysgerrig efter, om din bedste ven ved, at du skriver med hende hver dag, at hun krammer dig hele tiden og at hun har kysset dig en gang? Hvis han ved det, hvordan har han så reageret på det? Bliver han sur eller ked af det, eller virker han mon upåvirket? Måske er det sådan, at pigen er på samme måde overfor din bedste ven, som hun er overfor dig. Ved du, om hun er det?

Jeg tænker, at det ville være rigtig godt, hvis du og din ven kunne få en snak om, at I begge to er forelsket i pigen. Måske kan I aftale, hvordan I kan undgå, at I bliver sure på hinanden eller uvenner. Hvis det er en idé, du gerne vil afprøve, så tror jeg det er vigtigt, at I får planlagt snakken. Jeg tænker, I skal gøre det på et tidspunkt, hvor I er sammen alene, og når I har god tid. Jeg tænker også det er vigtigt, at du fortæller ham, at det er svært for dig, fordi dit og hans venskab betyder meget for dig.

Jeg får også den tanke, om det ville være en idé, at I sammen talte med pigen om, hvordan I føler for hende? Hvordan tror du, at det ville være? Måske ville det være en hjælp, hvis I begge to hører, hvad hun siger? Det kan komme til at virke overvældende på hende, så det skal I lige tænke på, inden I måske gør det.

Nogle gange kan det være en god idé, at forestille sig, at man er den anden person, hvis man er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre. Prøv at tænke på, hvordan det ville være, hvis din bedste ven vidste, at du var forelsket i en pige og at han så fortalte, at han også var forelsket i hende? Ville du gerne vide det, eller ville du hellere være uden den viden?

Hvis du vælger at tale med din ven om det, så kan det være, at I sammen har brug for at få nogle råd til, hvad I kan gøre. Hvis I har lyst, så kan I sammen ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her er I også anonyme.

Det er dejligt at være forelsket, men det kan også gøre en rigtig forvirret. Måske er det nogle af de samme følelser, du og din ven mærker. Kender du https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse? Jeg tænker på, hvordan det ville være, hvis du og din ven sammen kiggede på siden? Måske vil det virke underligt, når det er den samme pige, som I er forelsket i, men det kan også være, at det kan give jer en god snak om det at være forelsket.

Jeg har nu givet dig nogle forskellige ideer, som jeg håber, du kan bruge. Det kan være, at du har lyst til at bruge en af ideerne, men at du stadig tænker, at det er svært at komme videre. Hvis du har det sådan, så kan du jo også ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det kan være, at du fx har brug for ideer til, hvordan du kan planlægge en snak med din ven.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det hele. Jeg håber virkelig, at du kommer til at nyde både dit gode venskab med din bedste ven og forelskelsen i pigen.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.