Brev
Ulovligt?
Hej BT, skide god side…
Men jeg vil bare lige gerne hurtigst vide noget. Der var en lille sexualt situtation med en pige fra 9 klasse og jeg er en dreng fra 6 klasse, jeg er bare langt fremme i skoene, men vi er kæreste. Jeg elsker hende mere end noget andet. Men her for 1 uge siden, gik vi hjem til mig og op på mit værelse. Så begyndte vi at kysse også tog hun mit tøj af og jeg tog hendes af…
Så begyndte hun at røre hved min penis og sutte på den.
Også begyndte det. Vi havde sex…
Jeg fingerede hende også.
Vi kysser meget og snaver sammen efter skole og hjemme hos hindanen.
Men jeg vil bare gerne vide om det overhovedet er lovligt.
Jeg 13 år gammel og hun er 15.
Vær sød og svar. ?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at du har tanker om sex og hvad der er lovligt. Din kæreste er 15 år og derfor er hun over den seksuelle lavalder. Da du er 13 år, er du under den seksuelle lavalder. Ifølge loven er det ikke lovligt for hende at have sex med dig. Det betyder, at hun kan blive anklaget for at have sex med en mindreårig, hvis der er nogen der anmelder hende.
Uanset alder, er det vigtigt at man føler sig klar til sex. Man skal ikke føle sig presset til at gøre noget. Det er vigtigt, at man har respekt for hinanden, og at man føler sig tryg med den, man gerne vil have sex med.
Men loven er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år, mod overgreb og seksuel udnyttelse fra voksne eller nogen der er meget ældre end barnet eller den unge. Hvis to jævnaldrende fx på 14 år har sex, fordi begge siger ja, bliver man ikke straffet, da begge er under den seksuelle lavalder.
Du kan læse lidt mere om den seksuelle lavalder lige her på https://bornetelefonen.dk/seksualitet-rettigheder
Det er dejligt at du har en kæreste, som du er glad for. Det er vigtigt, at man beskytter sig mod graviditet og sexsygdomme. Kondom er en god måde at beskytte sig mod både sexsygdomme og graviditet.
Kondomer kan købes i alle supermarkeder, tankstationer, Matas, apoteket og på nettet.
Pas godt på dig selv og din kæreste
Hilsen BørneTelefonen