Brev
Udvikling
Kære børnetelefonen.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg kan ikke passe en BH og har ikke fået min menstruation. Det er der heller ingen tegn på at jeg får lige foreløbig. Det er ikke særligt fedt, fordi, ja selvfølgelig skal folk tage mig som den jeg er, men det er ikke sjovt at ligne en 6.klasser år man går i 9.
Jeg har snakket med min mor omkring det, men der er ikke sket så meget efterfølgende. Jeg synes det er begyndt at være rigtigt hårdt. Min mor var ret udviklet allerede i 8. og det samme gjaldt min søster.
Jeg prøver at virke som om det ikke rør mig, når min mor spørger til det for ikke at gøre hende urolig. Jeg bliver tit ked af det når mine veninder snakker om menstruation osv. fordi jeg ikke kan “være med”. Jeg har snakket om det med min rigtigt gode veninde som heller ikke havde fået det endnu på det tidspunkt.
Det har hun nu og hun har i lang tid troet at jeg havde fået det. 🙁 Det går mig på, så jeg håber i vil svare mig. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15!
Mange tak for dit brev. Jeg kan forstå på dit brev, at du igennem længere tid har følt dig bagud i din udvikling i forhold til de andre piger i din alder. Du skriver, at det nu går dig på, og du gerne vil vide hvad du kan gøre.. Du fortæller, at du har talt med din mor om det, og du nu forsøger at skjule hvor svært det er for dig, for ikke at gøre din mor urolig, hvilket jeg godt kan forstå, men som det er nu tænker jeg, at du føler dig klemt...Hvor er det godt, at du har talt med din mor om det – det fortæller mig, at du har en mor der gerne vil hjælpe dig og måske også kan mærke på dig, at du har det svært med det. Du skriver også, at I har talt om, hvornår din mor udviklede sig, også en god oplysning for mig, da pubertetsudvikling kan være arveligt betinget.Pubertetsudvikling kommer for de fleste pigers vedkommende i 8-13 års alderen. For nogle piger er det tidligt og for andre bliver det senere – ingen af delene er rare, fordi man så let kommer til at føle sig "forkert" i forhold til de andre. At komme i pubertet betyder en stor udvikling af kroppen fra barn til voksen, brysterne begynder at vokse, der kommer hår, højden øges markant og menstruationen indtræffer. Du fortæller, at du ikke kan passe en BH og du ikke har fået din menstruation endnu. Normalt indtræffer den første menstruation ca. 2 år efter man er begyndt at få bryster, men da du er 15 år og måske ikke er begyndt at få bryster endnu, så tænker jeg, at du sammen med din mor bør opsøge din læge eller sundhedsplejersken på din skole, for at blive henvist til en nærmere undersøgelse.Hvis du har brug for yderligere råd og vejledning er du naturligvis velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel . 116 111, eller skrive ind på BørneChatten. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.