Brev
Udenlandsk kæreste
Hej, Brevkassen
Jeg har her for nyligt fået en udenlandsk kæreste, som jeg har mødt på internettet. Han er super skøn, vi skriver hver dag og skyper også så meget vi nu kan. Han er 16 og jeg er 14.
Problemet er, at mine forældre kan godt være ret strikse når det kommer til hvem jeg snakker med på internettet, derfor ved jeg ikke hvordan jeg skal fortælle dem det, specielt min far.
Håber virkelig i kan hjælpe mig!
Hilsen Anonym
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Anonym.
Det lyder da dejligt, at du har mødt en sød fyr på internettet, og jeg synes også, det er rigtig godt, at du vil fortælle dine forældre det.
Måske er dine forældre strikse overfor, hvem du skriver med på internettet, fordi de er bekymrede for, om du kommer galt afsted.
Der har været meget oppe i medierne om misbrug af billeder, så det kan være, at dine forældre er bange for, at du bliver lokket til at skrive eller sende billeder/video, du kan komme til at fortryde, hvis din kæreste bliver sur og offentliggør billederne. Derfor tænker jeg, at det er smart at have din forældre lidt med inde over, så du kan spørge dem til råds, hvis du bliver i tvivl, om du skal skrive eller gøre noget som din kæreste foreslår.
Selvfølgelig tror jeg ikke, at din kæreste vil gøre sådan, men man kan desværre aldrig vide, og så kan det være godt at have nogle voksne inde over, der kan rådgive. Her tænker jeg også lidt på aldersforskellen mellem dig og kæresten. Selvom han kun er 16 år, så kan det godt være, at han har andre ideer om, hvordan man er kærester, end du måske har. Det er derfor vigtigt, at du mærker efter, hvad du har lyst til, og husker at tænke over, at alt hvad der foregår over nettet, kan gemmes og bruges senere.
Det kan være, at du skal starte med at sige til dine forældre, at dig og fyren bare er venner, så de lige kan vænne sig til tanken. Du kan jo vise dine forældre, hvordan han ser ud og måske noget af det, I har skrevet sammen. Måske kan de hilse på ham over skype, så de kan se, hvad han er for en. Det kan være, de selv gætter, at I er kærester, men ellers kan du jo fortælle det til dem lidt efter.
Du skriver ikke, om dig og kæresten har tænkt jer at mødes på et tidspunkt, men der er det også en god ide at have dine forældre lidt inde over, så de kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen