Brev
Ubehagelig forelskelse
Hej, jeg er en pige på 12 år og forelsket i samme køn.
Jeg er bange for at være lesbisk. Og alligevel føles det… Rart. Jeg ville ikke miste følelsen, det er mærkeligt ja. Men den måde min krop summer, når jeg ser hende. Det er både ubehageligt og dejligt.
Jeg så hende en dag, men hendes bedste veninde. Hun lå med hovedet i venindens skod og blev nusset i håret. Jeg har aldrig været så jaloux! Det er 4 måneder siden, og er stadig forelsket.
Hilsen tåbeligt forelskede
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du måske er lidt forvirret over alle de følelser, du mærker i din krop, når du ser pigen, du er forelsket i. Du skriver, at det både er dejlige og ubehagelige følelser.
I den alder du har nu, vil mange opleve de blandede følelser, som du beskriver. Du er ved at blive teenager og er så småt ved at udvikle dig fra barn til ung. Derfor er det helt almindeligt, at man oplever at være forelsket både i samme og i modsatte køn. Teenageårene er også de år, hvor nogle eksperimenterer lidt med begge køn for at finde ud af, om de er heteroseksuelle, homoseksuelle eller biseksuelle.
Teenageårene kan opleves som nogle meget forvirrende år, hvor det nogle gange er svært at mærke, hvordan man egentlig har det. Følelserne kan også skifte fra den ene yderlighed til den anden, sådan som du beskriver. Samtidig kan det være svært at skelne mellem følelser som forelskelse, venskab, beundring, én man ser meget op til, eller bare rigtig godt kan lide.
Nogle oplever, at de pludselig er forelskede i deres lærer eller i et familiemedlem (fx fætter/kusine). Og de bliver måske forskrækkede over at mærke de følelser overfor nogen, som de tænker, at de ikke ’burde’ være forelskede i. Eller som de synes, det er ’forkert’ at være forelskede i.
Uanset hvad man føler, er det vigtigt at vide, at man ikke selv kan bestemme eller styre sine følelser. De kommer bare, og man skal ikke gøre noget for at ’lave dem om’ eller få dem til at forsvinde, for det kan man ikke. Det bedste man kan gøre er at lade dem være og mærke dem. Følelser kan aldrig være forkerte. Når du derfor føler, at det er rart at se hende, du er forelsket i, så er det helt ok. Det er også helt ok, at du mærker jalousi, når du ser hende ligge med hovedet i skødet på sin veninde.
Du skriver, at du er bange for, at være lesbisk. Der er intet forkert i at være lesbisk, eller at være forelsket i én af samme køn. Jeg tænker på, hvad det mon er der gør, at du er bange for det? Måske er du bange for, at det ikke ville blive accepteret af dine omgivelser? Eller noget helt andet?
Endelig tænker jeg på, hvad du mon gerne vil have, at der skal ske med hende, du er forelsket i. Vil du se tiden an og se, om du bliver ved med at være forelsket i hende, eller om det går over (det gør det jo nogen gange)? Vil du sige det til hende? Eller hvad har du lyst til, at der skal ske? Og hvad har du mod på at gøre?
Det var en masse spørgsmål, som du kan tænke lidt over. Hvis du har brug for at tale med en rådgiver om dem, er du meget velkommen til at skrive eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111. De kan også skrive til chatten.
Der findes også en gratis og anonym rådgivning, som hedder Sexlinien. Dem kan du også ringe og snakke med om dine tanker om, du måske er lesbisk. Du finder dem her: http://www.sexlinien.dk/
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner, BørneTelefonen