Brev
Tvivler på min kæreste..
Hey BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 14 år som har en fantastisk kæreste, men problemet er at jeg ikke stoler særlig meget på ham.
Min kæreste er et meget socialt menneske, som alle bare klinger godt med.
Men grunden til at jeg ikke helt stoler på ham er at han også er meget sammen med andre piger. Selvfølgelig er det okay, men nogle gange bliver det for meget.
Jeg ved at han er meget pigeglad, og er derfor ret glad for at gå rundt og kramme med dem.
Jeg bliver jaloux hver gang, men gør intet ved det. Skal jeg skrive til ham, at jeg bliver jaloux når han gør det? Eller hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive jaloux, når din kæreste krammer andre piger og bruger meget tid sammen med dem. Det er helt naturligt at blive lidt jaloux, det viser bare, at du er glad for din kæreste.
Jalousi er en naturlig følelse og vi oplever alle sammen at få den følelse. Når man kan mærke, at man bliver jaloux, så kan det være en god ide at se det hele lidt objektivt. Det betyder, at man skal forsøge at se situationen oppe fra. Når man er jaloux, så er det én selv man skal arbejde med. Det er dig der føler jalousien i situationen og ikke din kæreste. Så du skal prøve at finde ud af, om det er jalousien, der kommer frem, når du ser din kæreste kramme med andre piger, eller om det faktisk er fordi, at det går over din grænse.
Hvis en af dine veninder havde skrevet dit brev med dit spørgsmål, hvad vil du så råde hende til? Når man skal se noget objektivt, så kan det være en god ide at trække sig selv ud af situationen og f.eks. se på det som om, at du skal råde en veninde. Havde du rådet din veninde til at fortælle sin kæreste om det? Eller havde du rådet hende til at lade være? Jeg håber, at dette råd giver mening for dig.
Hvis du finder ud af, at det går over din grænse, at din kæreste krammer med mange piger, så synes jeg bestemt, at du skal snakke med ham om det. Hvis du kan, så synes jeg, at du skal snakke med ham ansigt til ansigt. Når man skriver sammen, så kan man rigtig nemt misforstå hinanden. Du kan evt. sige til ham, at du har tænkt meget over det, men at det faktisk gør dig rigtig ked af det, når han krammer med andre piger. Du kan nok ikke få ham til at stoppe med at være meget social og vellidt. Det tænker jeg også er nogle egenskaber du godt kan lide ved ham. Jeg synes dog godt, at du kan foreslå ham, at han skruer lidt ned for krammene, men det er helt ok, at han har pige venner.
Hvis din kæreste er glad for dig, så tror jeg godt, at han kan se det fra din side af og så vil han forsøge at tænke over det i fremtiden. Det gælder om, at I kan få snakket åbent og ærligt om det og hvis I kan det, så vil det gøre jeres forhold rigtig stærkt og du vil automatisk begynde at stole mere på ham. Det er jo vigtigt, at I har tillid til hinanden så I kan være trygge ved hinanden. Der kan jalousi godt forstyrre, men er vigtigt at få talt om.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.