Brev
Trust issues
Hej, jeg er en dreng på 14.
Dette er sket flere gange.
Jeg får pludseligt en besked om at en pige jeg kender har tilføjet mig på Snapchat, så jeg tilføjer hende. Dagen efter skriver hun hej, jeg skriver tilbage og samtalen går endelig okay, hun er vildt sød, hvilket jeg synes jeg mærkeligt, hvor hver eneste gang en pige har været det på den måde, så har det været veninden der havde telefonen, eller det var en prank, eller for sjov, de troede ikke jeg ville svare sådan. Alle mulige måder.
Men vi skriver så og hun spørger så om jeg træner, jeg siger ja, hun spørger om jeg vil sende et billede, jeg siger nej da vi kun havde snakket i 2 timer. Men samtalen kommer til en punkt hvor hun så skriver at hun synes jeg er flot og sådan. Jeg bliver glad, men så 5-10 min efter skriver hun “Hahahaha min veninde havde min telefon lol” “troede du at jeg synes du har flot!?” og jeg stoler virkelig ikke på noget nogen siger, det her er sket op til flere gange. Jeg ved ikke hvordan jeg kan stole på folk.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg kan læse, at du har nogle ubehagelige oplevelser over snapchat. Derfor kan jeg godt forstå, at du har svært ved at stole på folk. Jeg vil i dette brev give dig nogle af mine tanker omkring din situation, og give dig et par råd til hvad du kan gøre.
Aller først vil jeg gerne rose dig for, at du ikke sendte noget billede til pigen. Det var den helt rigtige beslutning – så det var sejt gjort af dig! Da du netop ikke vidste hvem det var du snappede med, ville du heller ikke kunne vide hvad billedet skulle bruges til. Derfor vil jeg råde dig til, at fortsætte med at være meget forsigtig med hvad du sender afsted, især når du ikke ved præcist, hvem det er, du taler med.
Du skal også vide, at den måde som pigen behandler dig på slet ikke er okay. For det første er det ikke okay at udgive sig for at være en anden, for at lokke billeder fra dig og for det anede er det ikke okay at skrive til dig på den måde, selv om det måske bare er for at lave sjov.
Hvis det er en du kender fra din klasse, vil jeg derfor råde dig til at tale med jeres klasselærer om det. Drillerier behøver ikke kun at forgå i skolen, før at det er jeres lærers ansvar at tage sig af det. Hvis nogle af pigerne gør sådan mod dig og måske mod andre i klassen, så er det vigtigt at det kan blive stoppet inden det går for vidt.
Hvis du ikke har lyst til at tale med din lærer om det, så kunne du også gå til dine forældre. Dine forældre kunne så tage en snak med din lærer for dig.
Måske er du ikke den eneste i din klasse som dette sker for, og det er vigtigt at personer, der bruger snapchat eller andre sociale medier på den måde, ved at det ikke er okay.
Et andet råd jeg gerne vil give dig, er aldrig at acceptere nogle på snapchat eller på andre sociale medier med mindre du er 100% sikker på hvem det er.
Hermed mener jeg altså at du kun accepterer anmodninger fra personer, som er foran af dig og spørger om det er okay, at de følger dig. På den måde er du altid sikker på, at du kender dem, du taler med, og at der ikke er nogle fremmede, som kan bede dig om billeder.
Jeg vil gerne her til sidst i brevet give dig et link til BørneTelefonens hjemmeside. Hvis du følger dette link vil du komme ind på vores temaside om sociale medier. Her kan du finde gode råd til, hvordan man kan bevæge sig sikkert rundt på sociale medier. Du kan også se breve fra andre børn med lignende problemer, og så har vi, en helt del der handler om billededeling. Linket til siden kan du finde her.
Jeg håber du kan bruge disse råd, til at kunne færdes mere sikkert på sociale medier og forhåbentlig også på den måde få lidt af din tillid tilbage. Dit brev viser at du allerede er godt på vej – du har nemlig allerede vist tillid til os ved at skrive herind til os.
De bedste hilsner
BørneTelefonen