tror jeg er til yngre drenge

Jeg tror nok at I kan regne ud hvad jeg har hjertet med overskriften.

Men hej brevkasse,

jeg er blevet vild med en, men det er ikke det at være vild med ham, men at han er hele to år mindre end mig, da er ikke noget galt med det når man er 20 og 22, men 13 og 15!

hvad skal jeg gøre,

alle virker som om der er noget galt med at kunne en der er mindre end en selv,

er der ikke mange der gør det når de bliver ældre?

eller er det kun desperate typer, er jeg så desperat?

Åh please hjælp mig

er forvirret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15,

Tak for dit brev. Jeg spekulerer på, om der mon er nogen, der har givet direkte udtryk for, at det er mærkeligt, at du kan lide en, der er to år yngre end dig selv? Eller om du måske føler, at folk synes, det er mærkeligt?

Det er nemlig slet ikke så ualmindeligt, hverken for piger eller drenge, at man bliver forelsket i/kan lide en, der er yngre (eller ældre) end en selv. Der kan være mange forskelllige grunde til, at man falder for en person, og det er ikke altid, at alder betyder noget: i nogle tilfælde er det måske endda noget af det, der får en til at falde for en anden person: at han/hun er yngre eller ældre.

Når man er lige omkring jeres alder, kan to år måske godt føles som meget. Det kan skyldes flere forskellige ting: én af årsagerne kan være, at man udvikler sig rigtig meget, når man er i teenagealderen, som I begge to er i nu. Derfor kan det godt virke som om, at der er stor forskel på en, der er 13 år, og en, der er 15 år. F.eks. kan der være stor forskel på, hvor moden, man er, hvad man laver i sin fritid, hvordan man ser på verden osv. Men det er forskelligt, hvordan man modnes, så en på 13 år kan sommetider være lige så moden som en på 15 år – og omvendt.

Jeg ved ikke, om du allerede taler meget med drengen, og om du har fortalt ham, at du godt kan lide ham? Hvis I snakker godt sammen, og hvis du synes, I har ting tilfælles og har det godt i hinandens selskab, så behøver der slet ikke være noget galt med, at I kan lide hinanden. Så længe, at I tager tingene i et tempo, som I begge har det godt med.

Hvis man er sammen med en, der er ældre end en selv, kan man sommetider komme til at føle sig presset til at prøve eller gøre noget, man egentlig ikke er klar til. Men hvis man er opmærksomme på hinanden og taler om, hvad man har lyst til, og hvad man er klar til, så er det ikke noget problem, at der er en aldersforskel på et par år.

Hvis du ikke har talt med ham endnu, kan du måske tænke lidt over, om I ville have noget at snakke om: tror du f.eks. at I ville have noget tilfælles, og tror du, at I ville have lyst til at lave de samme ting? Hvis du har mod på at begynde at tale med ham, kan du starte med at spørge lidt ind til hans interesser og på den måde blive lidt klogere på, hvordan han egentlig er – og om I måske ville passe godt sammen.

Det kan være svært at bedømme, men det kan være, det hjælper dig at tænke lidt over det.

Jeg tænker også på, om det ikke ville være rart for dig at snakke med nogen om de tanker, du har. Hvis det f.eks. er dine veninder, der har udtrykt, at der er noget galt, hvis man kan lide en, der er yngre end en selv, kan det være, at det ville være rart at snakke med dem om det – måske kan du fortælle dem, hvordan du har det, og så vil de måske også kunne se sagen fra din side?

Det kan også være, at du snakker godt med din mor eller far, og har mod på at tale med en af dem om det. Det kan være rart at tale med nogen omkring tanker om forelskelse, og det kan være godt at føle sig støttet og forstået. Du er nemlig slet ikke “forkert” eller desperat.

Hvis du har lyst til at tale mere om det hele, er du også meget velkommen til at sms'e eller ringe herind til BørneTelefonen 116 111. Vi har åbent alle dage fra kl. 11-23.

Mange gange held og lykke med kærligheden!

De aller bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.