Brev
Tror jeg er til piger men vil ikke fortælle det til min ex
Jeg er en pige på 14 år der gå i 8 klasse.
Der er opstået et kæmpe poblem for mig. Her for nogle måneder siden fandt jeg ud af at en af mine rigtig gode drenge venner var forelsket i mig (var forelsket i ham i 5, men han havde øje for en anden).
Vi begyndte så lidt efter at skrive meget sammen. Det var sådan at næsten så snart vi kom hjem fra skole skrev vi sammen, men hænde i skolen lod vi som ingen ting.
Efter noget tid skrev han så til mig om vi ikke skulle blive kærster. Jeg var meget i tvivl om jeg skulle svar ja for vores forhold var næsten kun over SMS. Efter noget tid svarede jeg ja. Jeg tror vi var kærster i 1-2 måneder inden jeg slog op. Det vare ikke fordi at han ikke var sød eller sjov, det føltes bare forkert når han tog min hånd eller bare i det heletaget var for tæt på mig. Jeg fandt ud af at jeg ikke på nogen måde var tiltrukket af ham ( ikke fordi han er grim, han er faktisk pæn nok).
Efter vi slog op begyndte mig og en af mine beste veninder at være rigtig meget sammen. Der gå rygter om at hun måske er til piger, men jeg ved ikke helt om jeg tror på det.
Men vi er så begyndt at flirte lidt som piger nogle gange gør. På et tidspunkt tager hun min hånd og begynder at flette finger og det vare ikke så jeg fik lyst til at trække den til mig (gjorde det også med min ex men det føltes ikke rigtigt) og nu sidder jeg tilbage og er begyndey at tinge på om jeg måske er til piger.
Poblem.
Mig og min ex går i samme klasse. Og jeg knuste virkelig hans hjerte da jeg slog op. Det var ikke fordi at jeg ville såre ham men der var ingen anden måde. De fleste i min klasse synes at vi skal komme samen, men jeg tror lidt at jeg er til piger og jeg vil helst ikke sige det til nogen.
Så hvad gør jeg når folk prøver at presse mig og min ex sammen igen?
(undskyld stave fejl har ordblinde træk)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det kan simpelthen være så svært at slå op med én. Især hvis man synes, at personen er rigtig pæn og sød, men at der ligesom bare ’mangler’ noget. Det er helt tydeligt, at du jo slet ikke ville såre din ekskæreste. Han vil helt sikkert også komme over det på et tidspunkt. Jeg kan dog godt forstå, at det går dig på, hvis dine klassekammerater ’presser’ jer lidt eller hepper på, at I skal blive kærester igen. En måde at stoppe dem på kunne være, at man sagde ’Vi har slået op og kommer ikke til at være kærester igen, og nu synes jeg, I skal finde noget andet at gå op i’. Ville du kunne sige dét eller noget lignende? Så ville de måske forstå, at det ikke er fedt, at de bliver ved med at tale om jer som kærester.
I forhold til dét med, at du måske er til piger: Det lyder som om, at du og din veninde har et rigtig godt og trygt forhold. Det lyder rart! Det kan godt være, at du er til piger, men dét, at det ikke føltes rigtigt med din ekskæreste, men at det så føles rigtigt, f.eks. at holde i hånd med din veninde, betyder ikke nødvendigvis, at du er til piger. Man kan sagtens nyde en venindes selskab, flette fingre og sådan noget – uden at være til piger.
Den eneste måde, man kan finde ud af, hvad man er til, på, er at være opmærksom på, hvad man føler over for forskellige personer. Ens seksualitet kan udvikle og ændre sig. Nogle oplever, at de i perioder er tiltrukket af nogen fra deres eget køn, mens de i andre perioder er tiltrukket af nogen fra det modsatte køn. Uanset hvad er det helt almindeligt at have perioder, hvor man er ’veninde-forelsket’. Man kan være helt betaget af en veninde, se op til hende, og bare have lyst til at være tæt på hende hele tiden – uden at det betyder, man er til piger.
Så det dér med at finde ud af, hvad man er til, kan godt tage noget tid. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine veninder om det lige nu, er det helt OK ikke at gøre det. Det kan være, at du bliver mere og mere sikker på, hvad du egentlig er til, når der er gået noget tid.
Det kan dog være meget rart at snakke med nogen. Nogle gange får man en bedre idé om, hvad man egentlig føler – og hvad man er til – når man snakker med nogen om det. Måske er der en voksen tæt på dig, du har lyst til at vende alle dine tanker med? Det kan også være, at du har lyst til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Måske har du ikke det store behov for at snakke med nogen om det lige nu, og det er også helt OK, men du er i hvert fald altid velkommen, hvis der pludselig er noget, du godt kunne tænke dig at vende med nogen.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen