Tror jeg er til piger men vil ikke fortælle det til min ex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Det kan simpelthen være så svært at slå op med én. Især hvis man synes, at personen er rigtig pæn og sød, men at der ligesom bare ’mangler’ noget. Det er helt tydeligt, at du jo slet ikke ville såre din ekskæreste. Han vil helt sikkert også komme over det på et tidspunkt. Jeg kan dog godt forstå, at det går dig på, hvis dine klassekammerater ’presser’ jer lidt eller hepper på, at I skal blive kærester igen. En måde at stoppe dem på kunne være, at man sagde ’Vi har slået op og kommer ikke til at være kærester igen, og nu synes jeg, I skal finde noget andet at gå op i’. Ville du kunne sige dét eller noget lignende? Så ville de måske forstå, at det ikke er fedt, at de bliver ved med at tale om jer som kærester.

I forhold til dét med, at du måske er til piger: Det lyder som om, at du og din veninde har et rigtig godt og trygt forhold. Det lyder rart! Det kan godt være, at du er til piger, men dét, at det ikke føltes rigtigt med din ekskæreste, men at det så føles rigtigt, f.eks. at holde i hånd med din veninde, betyder ikke nødvendigvis, at du er til piger. Man kan sagtens nyde en venindes selskab, flette fingre og sådan noget – uden at være til piger.

Den eneste måde, man kan finde ud af, hvad man er til, på, er at være opmærksom på, hvad man føler over for forskellige personer. Ens seksualitet kan udvikle og ændre sig. Nogle oplever, at de i perioder er tiltrukket af nogen fra deres eget køn, mens de i andre perioder er tiltrukket af nogen fra det modsatte køn. Uanset hvad er det helt almindeligt at have perioder, hvor man er ’veninde-forelsket’. Man kan være helt betaget af en veninde, se op til hende, og bare have lyst til at være tæt på hende hele tiden – uden at det betyder, man er til piger.

Så det dér med at finde ud af, hvad man er til, kan godt tage noget tid. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine veninder om det lige nu, er det helt OK ikke at gøre det. Det kan være, at du bliver mere og mere sikker på, hvad du egentlig er til, når der er gået noget tid.

Det kan dog være meget rart at snakke med nogen. Nogle gange får man en bedre idé om, hvad man egentlig føler – og hvad man er til – når man snakker med nogen om det. Måske er der en voksen tæt på dig, du har lyst til at vende alle dine tanker med? Det kan også være, at du har lyst til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Måske har du ikke det store behov for at snakke med nogen om det lige nu, og det er også helt OK, men du er i hvert fald altid velkommen, hvis der pludselig er noget, du godt kunne tænke dig at vende med nogen.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?