Trekantsdramaet

Hej

Jeg er en 13 årig pige, som altid har været lidt mere “fremme i skoene” faktisk lidt med alting, i forhold til min klasse, men jeg har aldrig synes det var et problem fordi jeg har rigtig mange venner ude fra skolen også.

Men på et tidspunkt “havde jeg noget” med en fra en anden skole som går en klasse over mig. Han er 14. Vi har rigtig mange fælles venner. Men vi var til en fødselsdag med en af vores fælles venner, hvor vi bare sad og snakkede med en masse andre, det var rigtig hyggeligt og der var også alkohol også. Men det var lidt forskelligt hvem det drak og hvem der ikke gjorde.

På et tidspunkt skriver mig og ham faktisk, fordi hans ex kæreste sad ved siden af (og både ham og mig havde det fint nok med hende, der var ihvertfald ikke nogen sure miner) Men han skrev til mig om vi ikke skulle “lave noget” og jeg tænkte det kunne vi godt, der var nemlig mange til festen der godt vidste vi havde noget. Så han kyssede mig, hans ex kæreste var gået så hun skulle ikke sidde og se på det.

Men hun fik nogle dage efter fødselsdagen sendt en video hvor mig og ham kyssede. Og hun blev sur, selvom hun godt lidt vidste at vi havde noget. Hun skrev til mig at jeg var bare en lille 6 klasse osv.( hun var et år ældre, ligesom ham) Der gik ca. en uge, også havde mig og ham ikke noget længere. Men så fik han så noget med hans ex kæreste igen (hende som var blevet sur) folk kunne ikke rigtig forstå det, men de havde noget i nogle dage, men så gjorde hun noget dumt.

Ham og hende havde lige været sammen, da han var taget hjem valgte hun at “få finger” af en af hans bedste venner. Og folk fik det hurtigt afvide, og det gjorde han selvfølgelig også. Han blev sur, og hun begyndte at ligge billeder op på sin Instagram med “still my favorite” også et billede af ham. De går i skole sammen, men han snakkede ikke til hende overhovedet.

Han fik noget med en ny, og der gik nogle uger. Så skulle jeg være sammen med ham og en af mine veninder. Vi sku bare hygge også. Hans ex kæreste som havde været ham utro, blevet mega jaloux, og begyndte at skrive til os alle sammen. Selvom det var hende der havde ødelagt det imellem dem.

Nu prøver hun så at blive veninder med mig, og lader som om ingen ting er sket. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er lidt forvirret.

Hilsen den forvirrede pige.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære forvirrede pige.

Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Du har været god til at beskrive, hvad der er sket og hvordan, så det bliver let at forstå, hvorfor du er forvirret.

Du beskriver, at du altid har været lidt “fremme i skoene” ift. din klasse, men at du ikke ser det som et problem, da du har venner uden for skolen. Siden du nævner det i dit brev, tænker jeg om du måske alligevel savner, at have noget mere, sammen med dem fra din klasse?

Du beskriver, at du lige nu står i en situation, hvor den pige, du omtaler, prøver at blive din veninde. Det er du forvirret over og usikker på.

Jeg kan godt forstå du bliver usikker, for hvad er hendes hensigt mon? Det er i hvert fald en god idé, at du lige mærker efter hos dig selv, og overvejer om du ser et potentielt venskab med hende.

Hvis du egentlig mærker, at du ikke har lyst til at venskab med hende, så vil det være helt fint, at sige fra nu. Du kan vælge at være tydelig, og sige til hende, at du ikke ønsker at være venner, som tingene er lige nu. Men du behøver ikke direkte afvise hende, hvis du synes det er for meget. I stedet kan du måske svare lidt neutralt på hendes henvendelser, og dermed signalere, at interessen ikke går begge veje.

Hvis du derimod tænker, at det kunne blive godt, at få et venskab med hende, så skal du gribe det anderledes an. Din usikkerhed i forhold til hendes henvendelser, kan være en god idé at italesætte. Du kan fx skrive “jeg er egentlig i tvivl, om du har lyst til, vi skal være venner, eller om du kun er interesseret i mig, pga. vores fælles ven”, eller noget i den stil. På den måde kan I tale åbent sammen, om den usikkerhed, du mærker.

Det er en god ting, at øve sig på, at være så ærlig som muligt, selvom det til tider er meget svært. Det er helt almindeligt, at være meget opmærksom på, hvordan ens ord og meninger tages imod af andre. Derfor er det som regel bedst, hvis du spørger åbent, til andres hensigter, i stedet for at gætte på, hvad de mon mener.

Jeg håber du har kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen, ligesom du også altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. så vi kan tale sammen.

Mange Hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.