Træt af livet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Det er ikke altid, at man kan stille helt konkrete spørgsmål til de problemer, man føler, man har. Nogle gange kan det hele føles meget kaotisk i ens tanker. Man føler måske heller ikke rigtig, at der er nogen løsning på problemerne? Jeg håber, mit svar her kan give dig et lille overblik over dine tanker. Og en følelse af, at der er noget at gøre.

Jeg kan godt forstå, det føles hårdt at være væk fra sin kæreste. Det lyder som om, I har det rigtig godt sammen. Desværre er der jo nok, som du selv skriver, noget tid til, at I kan være mere sammen. Når man står i sådan nogle situationer, som man ikke rigtig kan ændre så meget på, kan det nogle gange hjælpe at fokusere på de ting, som egentlig er gode. Det lyder f.eks. enormt rart, at I Skyper mindst én gang om ugen. Selvom det ikke er det samme som at være sammen, lyder det alligevel som om, I får snakket en masse. Når man er sammen med nogen ansigt-til-ansigt, kan man komme til at glemme at snakke sammen. Det kan være, at man ’bare’ sætter en film på eller sidder med sine telefoner. Når man Skyper, snakker man måske sammen på en anden måde end når man er rigtig sammen?

Hvis I ikke allerede har gjort det, kan I også fastlægge, hvornår I skal ses. Når man ved, hvornår man skal ses næste gang, har man noget at glæde sig til. Og så er savnet måske også en lille smule mindre?

I forhold til dit andet afsnit, som handler om, at du har ændret dig:
Det kan være meget forvirrende at mærke, at man ændrer sig – og at man måske derfor ’flytter sig’ lidt fra dem, man plejer at være sammen med. Hvis man får nogle helt nye interesser, er det også naturligt, at man finder sammen med nogen, man har mere tilfælles med. Det kan være, at du har det sådan med din nye vennegruppe – at du ’ligner’ dem mere, end du ligner den gamle vennegruppe? Det er helt normalt at gennemgå sådan nogle ændringer i din alder. Også selvom du synes, det virker mere tydeligt med dig. Det kan være, at nogle af de andre også pludseligt ændrer sig.

Det kan være svært at mærke, hvordan man ’glider fra’ sine gamle venner. Og det er måske også derfor, de reagerer, som de gør: måske synes de også, det er lidt mærkeligt/ærgerligt, at du ikke er ’som du plejer’. Mon du kan stoppe deres kommentarer? Da en af drengene f.eks. siger, at du nu bare er blevet en bitch, kan du måske sige, at du stadig er sød – og slet ikke en bitch – du har bare ændret dig lidt, og det er du faktisk rigtig glad for?

Hvis du snakker godt med dine forældre, vil det måske også være rart at fortælle dem om, at du føler, du har ændret dig – og at de gamle venner har lidt svært ved at ’vænne sig’ til det? Man kan nemlig godt have brug for trøst og forståelse – og for nogen, der siger, at det er helt OK, at man ændrer sig. Så længe man behandler sig selv og andre godt, er man nemlig lige, som man skal være.

Når man ved, at man på et tidspunkt skal noget andet, som du f.eks. ved, at du snart skal på efterskole – så kan man godt komme til at synes, at det, man laver ind til da, kan være lidt ligegyldigt. Man mister måske motivationen helt, fordi man bare gerne vil videre. Når man får det sådan, kan det også være en god idé at tale med nogen, som kan hjælpe med at finde motivationen til at ’holde ud’.
Det kan være, at du ’bare’ skal fokusere på nogle små ting i hverdagen. Det kan f.eks. være, at du møder op i skole hver dag, at du laver lektier i så-og-så lang tid hver dag, og så må du bruge resten af dagen på andre gode ting. Det vil være en rigtig god idé at snakke med en lærer om, hvordan du bedst muligt kommer igennem den sidste del af skoleåret. Måske vil det være rart at starte med at snakke med dine forældre? Så kan de hjælpe dig med at tale med en af dine lærere.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på Chatten.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.