Tom indeni?

Hej.

Jeg er en pige på 16 år som er forelsket i en anden pige. Fra første gang jeg så hende vidste jeg bare, der vidste jeg at jeg ville komme til at elske hende. Og det gør jeg nu, vi har begge stærke følelser for hinanden og det er umuligt at fokusere på andet end hende. Jeg hader disse følelser jeg har for hende. Jeg har lyst til at holde hende tæt og sige jeg elsker hende utallige gange og det ødelægger mig fuldstændigt. Jeg ved at jeg kan gøre disse ting, men jeg føler mig stadig nedtrykt og ensom.

Vores forhold tog godt nok en drejning i forgårs da jeg var sammen med en dreng, som jeg intet føler for, men jeg var fuld og dum. Jeg tænkte på hende under hele samlejet men alligevel stoppede jeg ikke. Jeg sagde det til hende og hun blev såret, jeg havde aldrig ønsket at sårer hende. Jeg følte mig som en idiot og som om jeg bare sked på hendes følelser.

Jeg valgte derfor at cutte hendes navn ind i min arm og i det hele taget cutte. Det er ikke første gang jeg har gjort selvskade, det har jeg gjort i over to år nu, jeg hader mig selv for det men det hjælper på de indre smerter.

Mens jeg sidder og skriver dette her tænker jeg også lidt på at få lidt at den indre smerte ud, men jeg ved ikke om jeg tør. Jeg kan ikke klare tanken om at lyve overfor alle dem jeg elsker.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, lige siden jeg har mødt hende har jeg haft psykisk og fysisk ondt. Jeg har drukket mig fuld hver aften i over en uge nu, jeg ryger flere smøger end jeg plejer og jeg føler mere smerte end normalt.

Hvorfor jeg skriver dette her er mig uvist, men har bare brug for at komme ud med det. Jeg kan ikke holde det for mig selv.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg kan se, at du har nogle ting, som du tumler med og jeg vil forsøge at svare så godt som jeg kan.

Du skriver, at I begge har stærke følelser for hinanden? Jeg bliver lidt usikker på om I har et forhold eller har haft? Du skriver nemlig også, at siden du mødte hende har du haft det psykisk og fysisk dårligt.

Hvis I har følelser for hinanden, er der så en grund til I ikke er sammen? Og hvis I er sammen, er det så en grund til, at du har det dårligt?

Jeg kan godt se, at det er blevet vanskeligere efter du har været sammen med en anden. Men ved du hvad, alle mennesker laver noget de fortryder. Det er tit først, når det er sket, at det går op for én, hvad der betyder noget. Hvis du gerne vil være sammen med pigen, så synes jeg, at du skal prøve at forklare hende, hvordan du har det. Forklar hende, at du har rigtig svært ved at håndtere alle de stærke følelser, der vælter rundt i kroppen på dig. Fortæl hende, at du virkelig er ked af det og du fortryder det inderligt. Det næste stykke tid, må du vise hende aktivt, at det er hende du gerne vil være sammen med. Men det er også vigtigt, at du giver hende plads til at kunne tilgive dig, hvis hun føler sig såret og svigtet.

Du nævner i dit brev, at du har gjort selvskade i to år. Så jeg tænker, at der måske er andre ting, som er svære for dig, end de ting du skrevet i dit brev. Du skal have noget hjælp, så du kan få nogle andre strategier, når noget bliver svært. Jeg vil anbefale dig at kontakte "Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade", det kan du gøre via dette link. http://lmsos.dk/

Det er super du har skrevet herind. Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du har skrevet. Men en rigtig god måde at bearbejde følelser på, er at snakke om det, selvom det kan være rigtig svært og grænseoverskridende. Det hjælper ofte at få lettet sit hjerte. Så udover at kontakte "LMSOS", så ville det være super godt, hvis du kunne finde nogle omkring dig du kunne snakke med. Dine forældre, en ven eller veninde eller en helt tredje person som er god for dig. Det er hårdt at sidde alene med alle de følelser.og tanker. Så det er vigtigt, at du finder en, som du kan snakke med. Hvis du synes det er svært, så kan du kontakte os igen på 116111 og så kan vi hjælpe dig med det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.