Brev
Tom indeni?
Hej.
Jeg er en pige på 16 år som er forelsket i en anden pige. Fra første gang jeg så hende vidste jeg bare, der vidste jeg at jeg ville komme til at elske hende. Og det gør jeg nu, vi har begge stærke følelser for hinanden og det er umuligt at fokusere på andet end hende. Jeg hader disse følelser jeg har for hende. Jeg har lyst til at holde hende tæt og sige jeg elsker hende utallige gange og det ødelægger mig fuldstændigt. Jeg ved at jeg kan gøre disse ting, men jeg føler mig stadig nedtrykt og ensom.
Vores forhold tog godt nok en drejning i forgårs da jeg var sammen med en dreng, som jeg intet føler for, men jeg var fuld og dum. Jeg tænkte på hende under hele samlejet men alligevel stoppede jeg ikke. Jeg sagde det til hende og hun blev såret, jeg havde aldrig ønsket at sårer hende. Jeg følte mig som en idiot og som om jeg bare sked på hendes følelser.
Jeg valgte derfor at cutte hendes navn ind i min arm og i det hele taget cutte. Det er ikke første gang jeg har gjort selvskade, det har jeg gjort i over to år nu, jeg hader mig selv for det men det hjælper på de indre smerter.
Mens jeg sidder og skriver dette her tænker jeg også lidt på at få lidt at den indre smerte ud, men jeg ved ikke om jeg tør. Jeg kan ikke klare tanken om at lyve overfor alle dem jeg elsker.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, lige siden jeg har mødt hende har jeg haft psykisk og fysisk ondt. Jeg har drukket mig fuld hver aften i over en uge nu, jeg ryger flere smøger end jeg plejer og jeg føler mere smerte end normalt.
Hvorfor jeg skriver dette her er mig uvist, men har bare brug for at komme ud med det. Jeg kan ikke holde det for mig selv.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Jeg kan se, at du har nogle ting, som du tumler med og jeg vil forsøge at svare så godt som jeg kan.
Du skriver, at I begge har stærke følelser for hinanden? Jeg bliver lidt usikker på om I har et forhold eller har haft? Du skriver nemlig også, at siden du mødte hende har du haft det psykisk og fysisk dårligt.
Hvis I har følelser for hinanden, er der så en grund til I ikke er sammen? Og hvis I er sammen, er det så en grund til, at du har det dårligt?
Jeg kan godt se, at det er blevet vanskeligere efter du har været sammen med en anden. Men ved du hvad, alle mennesker laver noget de fortryder. Det er tit først, når det er sket, at det går op for én, hvad der betyder noget. Hvis du gerne vil være sammen med pigen, så synes jeg, at du skal prøve at forklare hende, hvordan du har det. Forklar hende, at du har rigtig svært ved at håndtere alle de stærke følelser, der vælter rundt i kroppen på dig. Fortæl hende, at du virkelig er ked af det og du fortryder det inderligt. Det næste stykke tid, må du vise hende aktivt, at det er hende du gerne vil være sammen med. Men det er også vigtigt, at du giver hende plads til at kunne tilgive dig, hvis hun føler sig såret og svigtet.
Du nævner i dit brev, at du har gjort selvskade i to år. Så jeg tænker, at der måske er andre ting, som er svære for dig, end de ting du skrevet i dit brev. Du skal have noget hjælp, så du kan få nogle andre strategier, når noget bliver svært. Jeg vil anbefale dig at kontakte "Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade", det kan du gøre via dette link. http://lmsos.dk/
Det er super du har skrevet herind. Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du har skrevet. Men en rigtig god måde at bearbejde følelser på, er at snakke om det, selvom det kan være rigtig svært og grænseoverskridende. Det hjælper ofte at få lettet sit hjerte. Så udover at kontakte "LMSOS", så ville det være super godt, hvis du kunne finde nogle omkring dig du kunne snakke med. Dine forældre, en ven eller veninde eller en helt tredje person som er god for dig. Det er hårdt at sidde alene med alle de følelser.og tanker. Så det er vigtigt, at du finder en, som du kan snakke med. Hvis du synes det er svært, så kan du kontakte os igen på 116111 og så kan vi hjælpe dig med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.