Brev
Tør ikke spørge
Hej jeg hedder —-
jeg er 12 år gammel og jeg kan godt lide en pige hved navn —-
jeg har tit tænkt på at spørge hende om vi skal være kærester men jeg er bange for at hun siger nej og det vil ødelægge vores venskab bliver ødelagt
havd skal jeg gøre?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev herind, hvor du beskriver dine tanker i forhold til, om du skal spørge din veninde om I skal være kærester.
Det er nogle fine overvejelser du har, og jeg kan godt forstå, hvis du ikke er interesseret i at miste jeres venskab. Kan det være en ide for dig, at føle dig lidt frem, for at finde ud af om hun er interesseret..?
Jeg ved ikke, om I plejer at mødes med en masse kammerater sammen, eller om det mest er ganske få ad gangen. Vil det være en ide for dig, kun at invitere hende en dag..? Måske kan I se film sammen, eller andet I plejer at lave sammen. Vil det mon give dig en fornemmelse af, om hun er interesseret i dig som mere end ven...?
Hvordan mon det vil udvikle sig, hvis du og hende tager i biografen sammen..? Hvis du eksempelvis prøver at holde hende i hånden? Hvis hun gerne vil, er det måske et godt tegn. Hvis ikke er hun muligvis mere til venskab, uden der er sket noget ved det, hvad tænker du om noget i den retning..?
Jeg håber ikke det giver dig flere spekulationer, men hvad nu hvis I bliver kærester også senere slår op, hvordan mon det vil påvirke Jeres venskab. Det er måske noget I kan tale om, hvis I bliver kærester. Så I stadig kan være venner fremover.
Måske har du brug for et par tips til, hvordan man kan finde ud af om hun er interesseret? Det kan fx være at holde øjenkontakten med hende - i 3-5 sekunder (du kan måske tælle inde i dig selv) og sende et lille smil til hende samtidig. Du kan læse mere om kærlighed og forelskelse, og også få flere scoretips her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
Har du brug for at tale dine overvejelser igennem, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen