Brev
Tiltrukket er kæreste
Hej jeg er en pige på 12 år, og har en kæreste der også er 12. Jeg bliver ved med at tænke på at have sex med ham, og jeg skammer mig over det. Fordi vi jo er så unge. Jeg er bare på en måde lyst……… og jeg ved godt at det lyder mærkeligt men ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev og din ærlighed. Jeg forstår godt, at du er er nysgerrig på sex. Det er ikke spor mærkeligt og bestemt ikke noget, du skal skamme dig over.
Du er nemlig ved at komme i puberteten. Og i puberteten vil ændringen i hormonerne helt automatisk gøre, at de fleste unge begynder at tænke mere på sex, end da de var yngre.
Du skriver, at du bliver ved med at tænke på at have sex med ham. Der kan være ret stor forskel på at tænke på sex – og på at være klar til sex i virkeligheden. Mon det er sådan for dig?
Du skriver også, at I jo er så unge. Og det er rigtigt. Som 12-årig er man ikke altid parat til sex. Heller ikke selvom man føler lyst eller tænker på sex. Og det er derfor rigtig vigtigt, at man mærker godt efter. Og ikke gør noget, man ikke har lyst til.
Det kan måske være rart at lære, hvad din krop godt kan lide, inden du begynder at have sex med andre. Du kan derfor starte med at onanere og røre ved dig selv.
Det kan være, at du har hørt nogen tale om Den seksuelle lavalder? Og at du derfor bliver i tvivl, om det er ok at have sex som 12-årig.
Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder, at det er ulovligt for én person over 15 år at have sex med én person under 15 år. Men når man begge er under 15 år (Fx to 12-årige), må man gerne have sex med hinanden. Det er ikke forkert, så længe begge har lyst. Og føler sig klar.
Når du føler dig klar til at have sex med en kæreste, så kan det være en god ide at starte ud med at udforske hinandens kroppe og lave andre seksuelle aktiviteter end samleje. På den måde kan det være nemmere at mærke efter, hvad man har lyst til. Og nemmere at sige stop, hvis man alligevel ikke føler sig parat.
Privatsnak kan du stille spørgsmål om krop, kærester og forelskelse. Prøv at kigge mere på siden, hvis du får brug for at snakke mere om dine tanker om sex.
Du må selvfølgelig også skrive eller ringe 116111 til os igen. Det er kun godt, at du taler om sex, så du kan blive klogere på dig selv og det, du er klar til.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen