Tiltrukket af voksne kvinder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Du har gjort dig mange gode og kloge tanker. Når man kommer i puberteten og begynder at blive mere bevidst om sin egen identitet, kan det være enormt svært at skille følelser og tanker fra hinanden. Du er slet ikke alene med din tvivl i forhold til, om noget er en fascination, en forelskelse eller om det er seksuel tiltrækning. Nogle gange er det én af tingene, andre gange er det måske flere af tingene på samme tid.

Det er slet ikke ualmindeligt at føle sig draget af voksne, som virker stærke, støttende, omsorgsfulde og trygge. Der er f.eks. mange, der oplever, at de føler sig lidt forelsket eller fascineret af en lærer i løbet af deres skoletid. Der kan være mange grunde til, at man bliver fascineret eller tiltrukket af et andet menneske. Det lyder som om, at de kvinder, du bliver fascineret er nogle enormt seje kvinder, man kan finde mange gode grunde til at se op til. Der behøver ikke at være andet i det. Nogle gange kan en fascination være helt altoverskyggende. Man kan have lyst til at vide alt om personen - Google vedkommende. Og som du selv skriver: Ens bedste fantasi kan handle om, at man er veninder eller meget tæt inde på livet af personen. Det er heller ikke mærkeligt, at man har nogle tanker eller fantasier, der også kan have en seksuel karakter. Det betyder ikke nødvendigvis, at du er lesbisk eller biseksuel. Det kan godt være, at man er dét, og at det også er dét, det handler om, men man kan også have den slags fantastiser, fordi det er noget, der ville gøre, at man var endnu tættere på personen!

Det kan godt tage noget tid at finde ud af, hvad man ’er til’ – seksuelt og parforholdsmæssigt. Det er også noget, der kan ændre sig hele livet. Selvom det kunne være rart, hvis man bare vidste, hvad man var til, er det en god idé at prøve at have en masse tålmodighed med sig selv og mærke, hvad man føler og hvornår. Når man bliver forelsket, er man sjældent i tvivl.

Det kan være rart at snakke med nogen om alle de tanker og følelser, der kan flyve rundt i hovedet på en. Det lyder som om, du har et godt forhold til din mor, så det kan være, du har lyst til at vende nogle af tankerne med hende? Det kan også være, at det ville være godt at vende det med en veninde? Som du skriver, er det ikke alt, man behøver snakke med sin mor om, hvis man ikke lige synes, man har lyst til det, så det her kunne sagtens være sådan et emne, man starter med at snakke med en tæt veninde om.

Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne vende alle tankerne med dig og snakke mere om forelskelse, fascination og fantastiser, og om hvordan man kan kende forskel på de forskellige ting.

Jeg håber, du fik lidt ud af at læse svaret her. Du er i hvert fald slet ikke alene med dine tanker – bare dét kan være rart at vide.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.