Tænker hele tiden på min veninde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du stiller lige netop det her spørgsmål. Jeg ved, at der er rigtig mange andre unge mennesker, der går med samme tanker, og det kan fylde og forvirre.

Hvis man ikke har været forelsket så mange gange før, kan man blive helt i tvivl, om følelsen er forelskelse eller måske nærmere fascination. Følelserne kan ligne hinanden, og jeg kan derfor godt forstå, at du bliver i tvivl. Ud fra det du beskriver, tænker jeg, at det mest af alt lyder som en fascination. Du ser op til din veninde og betragter hende som et forbillede. Det er vigtigt for dig, at hun godt kan lide dig, og at hun giver dig anerkendelse. Måske kunne du også godt forestille dig at være ligesom hende eller at se hende endnu oftere, end du i forvejen gør. Alle disse følelser og tanker er ganske normale.

Jeg bliver nysgerrig på, om du kan sætte flere ord på, hvad det er, du godt kan lide ved hende? Er det mon på grund af måden, hun opfører sig over for andre, eller er det hendes udseende eller hvordan hun klæder sig? Hvis det handler om, hvordan hun opfører sig, fortæller det noget om hvilke værdier, du synes er vigtige hos en veninde. Det er muligvis kvaliteter, som du allerede selv har eller godt kunne tænke dig at have.

Det kan også være, at det viser sig, at du er forelsket i hende. Forelskelse og kærlighed optræder forskelligt hos forskellige mennesker. Det er derfor vanskeligt for mig at svare på. Jeg vil i stedet opfordre dig til at se tiden an og ikke lægge dig fast på, om du enten er til drenge, piger eller måske begge køn.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Her til sidst vil jeg blot anbefale dig at kigge ind på rådgivningen http://www.privatsnak.dk. Herinde kan man læse om forelskelse og chatte med rådgivere. Det er helt anonymt.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.