Brev
Sygisk forelskelse ?
Hej bb
jeg er en pige på 13, som går i 7. Klasse.
Jeg er mega forelsket i den her fyr som jeg hedder s______ jeg er mega forelsket i ham og det har jeg været i et år nu!… Jeg tænker på ham hele tiden, kigger hele tiden på ham. Jeg drømmer også nogen gange om ham… Forleden fik jeg at vide af en af mine venner at der var en der kunne lide mig! ( På kæreste måden )
Jeg tror ikke han kan lide mig på den måde.. Men begynder at tvivle fordi han hele tiden for mig Til at grine og når han set jeg kigger på ham smiler han…<3
Men problemet er at jeg begynder at tænke på hvordan jeg ser ud og hvordan jeg griner og bare alt ! Hvis jeg kigger på noget tøj tænker jeg ” den her vil s___ bare synes er grim eller også synes han jeg ser fed ud ” synes jeg ser fed ud i alt nu! Og er pisse grim hvor sidste år havde jeg det fint med mig selv… Begynder og tænker om jeg er blevet lidt syg af forelskelse.. Er altid bange for hvad han tænker ikke alle andre men ham!:(
Jeg begynder at hade mig selv og jeg ønsker sådan bare at være tynd med former (bryster ) og have hele pakken men jeg er bare dum.. Jeg griner grimt. Mit hår bliver hele tiden uldet, jeg er tyk ( ikke så meget) og der er hele tiden en stemme i mit hovede der siger ” haha tror du seriøst at du kender svaret? Bare stop! De hader dig alle sammen!” Det er en af dem jeg fik i dag da jeg kendte svaret på et spørgsmål i skolen….
Jeg vil bare gerne vide hvordan man håndterer sådan noget?
( jeg har aldrig været tæt til min far og min mor synes sådan noget er dumt og hun vil ikke kunne forstå det… )
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg tror, at mange ligesom dig kender følelsen af at være kulret eller ligefrem føle sig småskør på grund af forelskelse.
Hvis man har været forelsket rigtig længe, kan forelskelsen blive noget, der overskygger alt andet, og man kan nærmest føle sig syg af forelskelse, som du skriver. Især hvis man ikke ved, om forelskelsen er gengældt. Nogle siger også, at de er "besat af forelskelse". Forelskelsen har besat ens tanker, følelser og drømme. Det kan være spændende og dejligt, men også overvældende og skræmmende, at en anden fylder så meget i ens tanker.
Heldigvis er det ikke farligt at være "syg af forelskelse". For de fleste sker der enten det, at forelskelsen på et tidspunkt bliver gengældt, eller at den går over af sig selv - og så forsvinder den besættelsesagtige følelse også.
Det lyder som om, du gerne vil have kontrol over dine tanker og følelser igen. Jeg kan virkelig også godt forstå, at du gerne vil slippe for at have en stemme i hovedet, der nedgør dig. Jeg tror, at et godt råd i forhold til at håndtere det, er at fokusere på nogle af de ting, du kunne lide at lave, inden du blev forelsket. Brug tid med veninderne, dyrk noget sport eller find en ny fritidsinteresse. Måske kan du også skrive dagbog, hvor du får nogle tanker og følelser ned på papir. Det hjælper faktisk mange.
Prøv også, om du kan nyde, at ham, du er forelsket i, smiler til dig og kan få dig til at grine... Når han gør det, synes han da nok godt om dig - også selv om det måske mest er som venner lige nu. Hvis du gerne vil være kærester med ham, kan du eventuelt prøve at følge nogle af de råd, du finder her:
I dit brev nævner du ting ved dit udseende, du ikke bryder dig om. Sådan nogle ting kan alle nævne. Tit har andre slet ikke lagt mærke til de ting. Og selv om de måske har, betyder det ikke noget for, om de kan lide én som person.
Vi lægger sjældent mærke til andres skævheder, men har travlt med at kritisere os selv. Hvis andre griner på en speciel måde, kan vi finde på at sige, at det er en del af personens charme, eller at det er det, der er med til at gøre personen til noget særligt. Tænk hvis alle var lige høje, havde ens tøjstil og samme slags grin eller hår! Jeg tror, at det ville være lidt kedeligt... Tror du ikke?
Husk at udseendet kun er den indpakning, som det vigtigste - nemlig personligheden - kommer i. Hvis man smiler og har det godt med sig selv, tænker andre ikke over, om man har lidt uldet hår. Heller ikke ham, man er forelsket i.
Men selv om udseendet ikke er det vigtigste, ved jeg godt, at det kan fylde rigtig meget. Prøv om du kan finde nogle ting ved dit udseende, du har lyst til at fremhæve - eller bed din mor eller en veninde om hjælp til at sætte dit hår på en ny måde.
Jeg synes også, at du skal tage en snak med din mor om det med at føle sig tyk. Mange piger i din alder går rundt og føler sig tykke uden at være det, og det er synd. Og hvis man virkelig har brug for tabe sig, når man er 13 år, er det vigtigt, at ens forældre hjælper én med det. Spørg din mor, om hun tror, at du vejer for meget - så kan du få det spørgsmål ud af verden.
Jeg håber, at det hele falder på plads, og at nydelsen ved at være forelsket får lov til at fylde mere end alt det andet.
Du er altid velkommen til at ringe til os på telefonnummer 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen