Sur og irriteret!?

Hej BB.

Jeg er en pige på 13 år og har et LILLE problem med en pige og en dreng fra min klasse. Sidste år inden sommerferien var min veninde (jeg kalder hende lige S) og min gode ven (drengen som jeg vil kalde M) lidt vilde med hinanden.

S sagde til mig at hun var vild med M og at hun gerne ville være kærester med ham. Jeg sagde sø til hende at jeg ikke ville snakke til hende mere hvis hun blev kærester med ham.

I slutningen af sommerferien skulle min veninde og mig på loppemarked med min tante og onkel. S spurgte om jeg stadig kunne lide M og jeg sagde nej selvom jeg stadig var lidt Bild med ham. Hun sagde så at hun ville ikke have at jeg blev sur på hende.

Hun fortalte så at hun var blevet kærester med M og jeg blev så chokeret at jeg skrev “OMG” ud over det hele så folk kiggede på os. Jeg vidste ikke hvordan jeg havde det indeni men jeg vidste at jeg ikke var glad for at HUN var blevet kærester med M. Jeg lod som om jeg var glad med jeg var ikke glad…

Nu flirter hun SYGT meget med hm oppe i skolen og jeg tror de er blevet kærester igen. Mage af pigerne i min klasse har spurgt hende om de er kærester med hun bliver bare sur hver gang de spørger.

-er det et tegn på at de er kærester?

Han kommer hele tiden over til hende og lægger armen om hende men han gør det også ved mig…

-hvorfor gør han det ved os begge to?

-Hvorfor reagerede jeg på den måde sidste år?

-Hvorfor sagde hun ja til at være kærester med M selvom jeg ikke ville snakke med hende?

Hjælp…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Kærlighed og forelskelse kan være ret forvirrende for alle. Og når veninder synes om den samme dreng, kan det blive rigtig svært. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind. Nogle af dine spørgsmål kan være lidt svære at svare på, da jeg jo ikke kender M eller S. Men jeg vil meget gerne give nogle bud på, hvad jeg tror, der sker.

Når både du og S er interesserede i M, bliver jeres venindeforhold sat på en prøve. For når man er vild med en, bliver det det allervigtigste lige nu. Og man kan derfor også komme til at sige og gøre ting mod sine veninder, som man normalt ikke ville gøre. Jeg tror, det måske var derfor, at du sagde til S, at du ikke ville snakke med hende mere, hvis hun blev kærester med M. Men man kan desværre ikke bestemme over, hvem andre må være kærester med. Du bestemmer jo også selv, hvem du vil være kærester med. Det kan måske være derfor, S sagde ja til at være kærester med M? Fordi hun selv ville bestemme, hvem hun vil være kærester med?

Du fortæller i brevet, at han lægger armen om jer begge to. Og du spørger, hvad det betyder. Det kan betyde mange ting. Måske ser han den ene eller begge af jer som venner? Eller måske er han interesseret i jer begge to? Man kan nemlig godt være interesseret i to på samme tid. Det kan også være, at han er forvirret og ikke ved hvad han vil? For drenge kan også synes, at alt det her med kærlighed er forvirrende.

Jeg tænker, at du og din veninde nok har brug for at snakke sammen, så du ikke går rundt og bliver sur og irriteret over, at hun måske er kærester med ham igen. Måske har I en god lærer, I kan bruge, hvis I går på samme skole? Ellers måske en pædagog i klubben, en sportstræner eller en anden voksen. Han eller hun kan hjælpe jer med at få snakket ordentligt sammen, så I også fremover kan bruge hinanden som gode veninder.

Det er tit sådan, at kærester hurtigt bliver skiftet ud, når man er så unge, som I er. Veninder derimod kan man have for livstid. Derfor kan du overveje, om en kæreste skal have lov til at ødelægge jeres venskab.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.