Brev
Store problemer
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 16 år som går på efterskole. Jeg har været der i tre måneder nu og jeg er desværre blevet lidt vild med en af drengende dernede. Jeg ved han har kysset med en del piger hernede og vi har også selv kysset et par gange.
Men jeg har tit opdaget små mærkeligt ting, som at han kigger væk når vi kysser og han vil kun kysse hvis det 100% sikkert ingen ser det. Derudover lægger han tit op til sex når vi er alene og det gør mig rigtig utryg. Dels fordi jeg ikke ved hvor mange han har gjort det med, men også fordi at jeg er utryg omkring min krop.
Han kender til et rigtig personligt problem. Nemlig at jeg cutter regelmæssigt. Han opdagede det for cirka 2 uger siden og siden den dag har vi bare snakket rigtig meget om det.
Udover at han ved noget meget få ved om mig, så er han mega sød. Bare kun når vi er alene. Nogle gange kan han ignorere mig hele dagen og så om aftenen være helt vildt sød mod mig.
Det gør mig rigtig i tvivl om jeg betyder lige så meget for ham, som han gør for mig. Har lidt tanken at det godt kan være han udnytter mig, fordi han ved jeg ikke har det så godt og i den grad mangler nogen at snakke med.
Det går mig rigtig meget på og den eneste løsning jeg kan komme på er ved at gøre noget dumt.
Jeg har virkelig brug for hjælp.
Tak på forhånd.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev og din åben- og ærlighed. Det kræver mod at åbne op og bede om hjælp. Det får mig til at tænke, at selvom du kan synes det er svært lige nu, har du allerede taget det første skridt til at få det bedre. Du har været modig nok til at åbne dig op for et andet menneske og lige nu beder du om hjælp. Det er godt gået - også selvom det er sårbart.
På din beskrivelse lyder det som om, at ham du er blevet vild med også er glad for dig. Jeg tænker, at der kan være mange grunde til, at han opfører sig som han gør. Det behøver ikke nødvendigvis handle om at han udnytter dig, fordi du har fortalt ham noget andre ikke ved om dig. Det lyder godt, at han er rigtig sød når I er alene - det tænker jeg er et godt tegn. Du skriver ikke hvor lang tid I har ses som I gør nu? Hvis det giver mening for dig, kan du måske give ham lidt tid og plads så han, i hans eget tempo, får mulighed for at vise, at han kan lide dig, når der er andre end dig og ham. Hvis du ikke synes det ikke ændre sig med tiden kan det godt være, at du skal overveje om han er sammen med dig af de rigtige grunde.
Jeg kan godt forstår du gerne vil passe på dig selv og det er godt, at du kan mærke, at det gør dig utryg når han lægger op til sex. Måske ville det være rart, at få sagt højt til ham? Hvis han har lyst til sex, men gerne vil vente til du er klar vil det også være et tegn på, at godt kan lide dig. Jeg tænker, at det måske også kan få dig til at slappe lidt mere af, hvis du får sagt det højt? Måske kan du sige til ham, at du nok skal sige til, når du er klar til at tage næste skridt, men at du har brug for noget tid til at blive rigtig tryg når I er sammen. Du kan jo godt have lyst uden at være klar - det er helt normalt. Det vigtigste er, at du er tro mod dig selv og tager det i et tempo, hvor du er helt tryg. Hvis han vil dig vil han også gerne vente - stol på det.
At du har fortalt ham ting, der ikke er andre der ved er måske en god start til at få sat ord på noget af det, der er lidt svært inde i dig. Måske kan du bruge det mod og den åbenhed du har vist ham til at tale med nogle andre? Det kunne enten være en anden voksen du har tillid til eller en helt fremmet, der kan forstå hvordan du har det. Jeg ved ikke om du kender http://www.lmsselvskade.dk/ - LMS Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade?  De har både en telefontid og det er muligt at chatte med nogle, der gerne vil lytte og hjælpe. Det kunne måske være en god idé, at bruge dem eller nogle andre, så du får mulighed for at tale med andre end fyren om hvordan du har det. Jeg tænker, at det måske også kan gøre jeres forhold lidt mindre sårbart samtidig med, at du får et sted hvor du får støtte, når du får lyst til at gøre noget dumt som du skriver. Det vil kunne gøre dig stærkere og kan være starten på, at du kan får luft for noget af alt det, der fylder inden i dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen