Store problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev og din åben- og ærlighed. Det kræver mod at åbne op og bede om hjælp. Det får mig til at tænke, at selvom du kan synes det er svært lige nu, har du allerede taget det første skridt til at få det bedre. Du har været modig nok til at åbne dig op for et andet menneske og lige nu beder du om hjælp. Det er godt gået - også selvom det er sårbart.

På din beskrivelse lyder det som om, at ham du er blevet vild med også er glad for dig. Jeg tænker, at der kan være mange grunde til, at han opfører sig som han gør. Det behøver ikke nødvendigvis handle om at han udnytter dig, fordi du har fortalt ham noget andre ikke ved om dig. Det lyder godt, at han er rigtig sød når I er alene - det tænker jeg er et godt tegn. Du skriver ikke hvor lang tid I har ses som I gør nu? Hvis det giver mening for dig, kan du måske give ham lidt tid og plads så han, i hans eget tempo, får mulighed for at vise, at han kan lide dig, når der er andre end dig og ham. Hvis du ikke synes det ikke ændre sig med tiden kan det godt være, at du skal overveje om han er sammen med dig af de rigtige grunde.

Jeg kan godt forstår du gerne vil passe på dig selv og det er godt, at du kan mærke, at det gør dig utryg når han lægger op til sex. Måske ville det være rart, at få sagt højt til ham? Hvis han har lyst til sex, men gerne vil vente til du er klar vil det også være et tegn på, at godt kan lide dig. Jeg tænker, at det måske også kan få dig til at slappe lidt mere af, hvis du får sagt det højt? Måske kan du sige til ham, at du nok skal sige til, når du er klar til at tage næste skridt, men at du har brug for noget tid til at blive rigtig tryg når I er sammen. Du kan jo godt have lyst uden at være klar - det er helt normalt. Det vigtigste er, at du er tro mod dig selv og tager det i et tempo, hvor du er helt tryg. Hvis han vil dig vil han også gerne vente - stol på det.

 At du har fortalt ham ting, der ikke er andre der ved er måske en god start til at få sat ord på noget af det, der er lidt svært inde i dig. Måske kan du bruge det mod og den åbenhed du har vist ham til at tale med nogle andre? Det kunne enten være en anden voksen du har tillid til eller en helt fremmet, der kan forstå hvordan du har det. Jeg ved ikke om du kender http://www.lmsselvskade.dk/ - LMS Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade?  De har både en telefontid og det er muligt at chatte med nogle, der gerne vil lytte og hjælpe. Det kunne måske være en god idé, at bruge dem eller nogle andre, så du får mulighed for at tale med andre end fyren om hvordan du har det. Jeg tænker, at det måske også kan gøre jeres forhold lidt mindre sårbart samtidig med, at du får et sted hvor du får støtte, når du får lyst til at gøre noget dumt som du skriver. Det vil kunne gøre dig stærkere og kan være starten på, at du kan får luft for noget af alt det, der fylder inden i dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.