Brev
stor aldersforskel
hej.
Jeg er en pige på 14 år og går i 8. klasse.
Jeg er begyndt at ses med en fyr på 19 år, som går på HHX, og har sin egen lejlighed.
Jeg tager tit op til ham i hans lejlighed, og vi nyder hinandens selvskab, og vi har også sex.
Jeg vil bare høre, er det helt forkert?
og er det forkert hvis det rent faktisk bliver til mere?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Jeg synes det er et rigtig godt og vigtig spørgsmål du stiller mig.
Forelskelse er en dejlig ting. At møde en man kan grine med og have det sjovt sammen med, er så vigitig en del af livet.
Du skriver at du har mødt en fyr på 19 år, at du tager hjem til ham, hvor I hygger Jer sammen. Og at I også har sex. Du spørger om det er forkert.
Mon du tænker på den seksuelle lavalder?  Loven om den seksuelle lavalder er lavet for at beskytte børn mod at unge over 15 år og voksne har sex med dem. Det vil sige, at din kæreste, som er voksen, kan blive anmeldt og kan komme i fængsel, når han har sex med dig. Så i følge loven er det forkert, ulovligt og strafbart at have sex med børn under 15 år.
Jeg er helt sikker på, det ikke er noget du ønsker. Så det kunne være en god ide, at snakke med din kæreste om, at vente med sex, indtil du er fyldt 15 år. Han kender måske til den seksuelle lavalder? Ellers kunne du måske fortælle ham, at du ved, at han kan blive straffet for at have sex med dig og derfor er det bedst at vente til du er 15 år. Hvad tænker du om det?
Du kan her på børnetelefonen læse mere om den seksuelle lavalder. https://bornetelefonen.dk/seksualitet-rettigheder
Det kunne måske være en god idé, at læse den sammen med din kæreste. Så kan du dele dine tanker med ham. Jeg synes du har nogle rigtige gode og fornuftige tanker. Det viser mig, at du er ansvarsbevidst og ønsker, at gøre det rigtige.
Du spørger om det er forkert, hvis det bliver til mere. Det vil stadig være forkert, når han er voksen og du er under 15 år. Men, jeg bliver lidt i tvivl om hvad du mener med det. Måske det kunne være, hvad der kunne ske hvis du blev gravid? Det er jo altid en rigtig god idé, at bruge prævention, når man har sex. Man beskytter sig selv mod at blive gravid. Men også mod at få kønssygdomme. . At få et barn som teenager vil betyde en kæmpe omvæltning og ansvar i ens liv.
Du skriver du tager hjem til din kæreste. Det får mig til at tænke på, om dine forældre måske slet ikke kender din kæreste? Det er en god idé, at lade ens forældre være en del af ens liv. Både med hvad man laver og hvem man er kærester med. De kan mange gange hjælpe, med råd og vejledning. De har jo også prøvet, at være unge og forelskede. Det er ikke altid man er enige. Men det er vigtigt at huske på, at dine forældre også får mulighed for at snakke med dig, så de kan hjælpe dig.
Jeg håber mit svar har hjulpet lidt på de tanker du har. Du er altid velkommen på 116111. Der sidder altid nogle søde rådgivere, som kan hjælpe med gode råd. Det kunne jo være, at du har brug for flere svar, hvis du får snakket med din kæreste eller dine forældre.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.