Brev
stedbror
kære børne telefon
jeg er en pige på 15 år, jeg her et problem jeg kommer sammen med den her fyr, som er min mors nye kærestes søn som så gør ham til min stedbror, men problemet er bare at jeg virkelig godt kan lide ham, men han vil ikke være sammen med mig fordi at vores forældre er sammen, og det vil bare være forkert, men vi har været kærester i over to år og nu kommer vores forældre sammen og nu vil han mig ik mere, vores forældre ved ik at vi har været kærester, da det har været et hemmeligt forhold, og nu er jeg bare så ulykkelig, og har ik lyst til at være der hjemme, da jeg styder ind i ham heletiden, jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre, da jeg virkelig godt kan ide ham, jeg overvejer at fortælle min mor om det men samtidig har jeg lovet ham ikke at fortælle det til nogle.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder til, at det her er noget, der fylder rigtig meget for dig, og jeg tænker, det må være hårdt hele tiden at blive konfronteret med situationen, når I nu ses tit under andre forhold.
Jeg vil gerne starte med at pointere, at der i princippet ikke er noget forkert ved, at I to er kærester. I har jo ingen fælles biologiske forældre, og så vidt jeg kan forstå, har I været kærester længe før din mor fandt sammen med hans far – Men det kan jo føles lidt mærkeligt fordi I nu er en slags pap/sted søskende.
Hvordan kan mon være at, I har haft et hemmeligt forhold? Er der andre ting end jeres forældres forhold, der besværliggør, at I kan være kærester officielt? Måske er det også det der forstyrrer det nu?
Jeg kommer også til at tænke på, hvad du selv synes omkring det her med at jeres forhold er ’forkert’, når jeres forældre er sammen? Vil det være muligt for dig at snakke med din mor om det...bare jer to? Så hun ved, at I faktisk var kærester to år inden hun blev kæreste med hans far...
Det virker til at være mange overvejelser og dilemmaer, og det er svært for mig at sige, hvad der er det rigtige for dig at gøre.  Et forslag kan være at snakke med dine veninder om det. De kender dig og måske endda også din kæreste og din familie, og vil på den måske også hjælpe med at vurdere det.
Når alt dette er sagt, tænker jeg, det er meget vigtigt at snakke med din kæreste om det her. Under alle omstændigheder kommer I nok til at se noget til hinanden fremover. Derfor er det bedst, at kan tale om situationen og finde ud af, hvordan I bedst håndterer det hele og lave aftaler om, hvad I skal gøre, så det bliver mest muligt tåleligt for jer begge.
Du også velkommen til at ringe herind på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen